Sökning: "Norm-breaking behavior"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Norm-breaking behavior.

  1. 1. Frihetens gränser: En kvalitativ studie om kvinnors berättelser om hedersrelaterat våld och förtryck i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emilia Hemmingsen; Hilda Hjalmarsson; [2024]
    Nyckelord :Honor-related violence; shame; social control; stigmatization; Sweden.; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to the understanding of honor-related violence and oppression by analyzing how women describe their experiences of this in autobiographical books. Labeling theory and stigmatization theory was used as the theoretical framework applied to the analysis. LÄS MER

  2. 2. Varför har någon ställt en soffa här? : Hur hållbar avfallshantering kan främjas i mångfaldsområden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Simon Persson; [2023]
    Nyckelord :Bulky waste; waste management; behavioral cost; diversity; behavioral theory; Grovavfall; avfallshantering; beteendekostnad; mångfald; beteendeteori;

    Sammanfattning : Det kommunala fastighetsbolaget Gavlegårdarna har problem med att hyresgäster lämnar grovavfall i förrådsutrymmen, korridorer och andra allmänna utrymmen. Fastighetsägare ansvarar för att hyresgästerna har möjlighet att sortera ut det avfallsom kommunen ställer krav på, medan hyresgästerna kan hänvisas till återvinningscentralen för att lämna sitt grovavfall. LÄS MER

  3. 3. DUBBLA ARBETET OCH STRATEGIER : Studie om samhällskunskapslärarens dubbla arbete och hantering av utmanande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sami Makdesi-Elias; [2023]
    Nyckelord :Teacher; Social studies; knowledge mediators; values mediators; democratic mission; norms; deviant behavior; value pedagogy; Lärare; Samhällskunskap; kunskapsförmedlare; värdegrundförmedlare; demokratiuppdrag; normer; avvikande beteende; värdepedagogik.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze and describe perceptions and strategies of social studies teachers regarding students' norm-breaking behaviors during the teacher's teaching. The study's basic approach was based on a qualitative method with semi-structured questions that were designed according to the survey's theoretical framework, deviant behaviors and value pedagogy. LÄS MER

  4. 4. "Det handlar inte endast om brottet utan det handlar om mer än så" : En kvalitativ studie om faktorer som beaktas av socialsekreterare vid bedömningar avseende ungdomsbrottslighet.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Sofia Sadiku; Teuta Sadiku; [2023]
    Nyckelord :juvenile delinquency; young people who commit crimes; norm-breaking behavior; social workers; risk and protective factors; initiate investigation; ungdomsbrottslighet; unga som begår brott; normbrytande beteende; socialsekreterare; risk- och skyddsfaktorer; inleda utredning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att utreda och analysera vilka faktorer socialsekreterare på mottagningsenheten för barn och unga beaktar vid bedömandet av inledande av utredning efter anmälan avseende ungdomsbrottslighet. Studien bygger på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare som arbetar på mottagning för barn och unga i socialtjänsten. LÄS MER

  5. 5. ”Man vill ju att ungdomarna ska få lyckas någon gång” : En kvalitativ studie om behandlingsfamiljers upplevelse och erfarenhet av att arbeta med metoden Treatment Foster Care Oregon (TFCO)

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Carola Berglund; Anna Gummeson; [2023]
    Nyckelord :TFCO; Treatment family; Adolescence; Norm-breaking behavior; Manual based; TFCO; Behandlingsfamilj; Ungdomar; Normbrytande beteende; Manualbaserad;

    Sammanfattning : Treatment Foster Care Oregon (TFCO) är en metod som rekommenderas av Socialstyrelsen (2020) som ett alternativ till institutionsvård för ungdomar med normbrytande beteende. Syftet med denna uppsats var att undersöka behandlingsfamiljsföräldrars upplevelse och erfarenheter av att använda metoden TFCO i behandling av ungdomars normbrytande beteende. LÄS MER