Sökning: "Normal fonologisk utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Normal fonologisk utveckling.

  1. 1. DYnamisk Motorisk TAlbedömning (DYMTA) – en referensstudie : Åldersgrupperna 4:0–4:11 år och 7:0–8:11 år

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Louise Lundvall; Linda Smetana; [2015]
    Nyckelord :DYMTA; dynamisk motorisk talbedömning; verbal dyspraxi; talmotorik; talmotorisk utveckling; språk; fonologi; referensstudie;

    Sammanfattning : Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) är ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi är termen för barn som har en nedsättning i förmågan att viljemässigt programmera motoriken vid talproduktion. LÄS MER

  2. 2. Taltydlighet hos barn med cochleaimplantat, hörapparat och normal hörsel: en indikator för begränsningar inom andra språkliga domäner?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Emma Andersson; Maria Karlsson; Tobias Torhell; [2014]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Barn med mild till svår hörselnedsättning och cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) uppvisar ofta nedsatt eller försenad utveckling inom språkliga områden. För korrekt och effektiv intervention är det viktigt att kartlägga vilka språkliga förmågor som är nedsatta samt vilka samband som finns mellan dessa. LÄS MER

  3. 3. Utveckling av kognitiva färdigheter och läsförmåga hos barn med mild och måttlig hörselnedsättning i ett ettårsperspektiv

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Madeleine Andersson; Ann Carlsson; [2009]
    Nyckelord :hearing; children and hearing impairment; working memory; phonology; processing capacity; reading ability; prosody; hörsel; barn med hörselnedsättning; arbetsminne; fonologi; processandekapacitet; läsförmåga; prosodi;

    Sammanfattning : The capacity to process and to remember information is a basic condition for language ability and for coming reading ability. Reading ability is strongly connected to phonological awareness, receptive vocabulary knowledge and working memory capacity. LÄS MER

  4. 4. Kognitiv och språklig utveckling hos barn med cochleaimplantat i ett longitudinellt perspektiv

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Jenni Carlsson; Sofia Åström; [2009]
    Nyckelord :Cochlear implants; children; development; phonological abilities; working memory; receptive vocabulary; decoding; reading comprehension; Cochleaimplantat; barn; utveckling; fonologi; arbetsminne; receptivt ordförråd; avkodning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett tekniskt hjälpmedel som ges till personer med dövhet eller grav hörselnedsättning. Ett CI kan hos barn ge en möjlighet till ökad utveckling av kognitiva och språkliga förmågor. Syftet med föreliggande studie var att undersöka utvecklingen av kognitiva och språkliga förmågor hos barn med CI. LÄS MER

  5. 5. Prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne hos svenska förskolebarn med cochleaimplantat

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Lovisa Elm; Linda Heedman; [2009]
    Nyckelord :Cochlear Implants; prosody; phonological working memory; hearing; development; phonological abilities; hearing impairment; Cochleaimplantat; prosodi; fonologiskt arbetsminne; hörsel; utveckling; fonologisk förmåga; hörselnedsättning;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett hörselhjälpmedel som kan ge barn med grav hörselnedsättning eller dövhet möjlighet att höra och utveckla talat språk. Svenska grundskolebarn med CI har tidigare visats ha en något nedsatt prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne även om stora individuella variationer förekommer. LÄS MER