Sökning: "Norman Spel"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Norman Spel.

  1. 1. Spelstilar i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Eric Blomquist; Katarina Bilski; [2021]
    Nyckelord :Spelstil; personlighet; RPG; kvantitativ;

    Sammanfattning : Det som denna studie undersöker är huruvida det är personlighet som kan påverka hur spelare väljer att spela i digitala spel. Med hjälp av Bartles (1996) spelteorier skapades en artefakt med tre olika spelstilar. LÄS MER

  2. 2. Spelbranschens nya verklighet. : En kvalitativ studie om spelbolags förmåga att differentiera sig på en generisk marknad.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Carl Asp; Martin Inaeus; Felix Norman; [2019]
    Nyckelord :Relationer; Varumärken; Värdeskapande; Spelbolag; Bonusar; Konkurrens; Segmentering; Sponsring; marknadskanaler och Differentiering.;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfrågor: Studiens syfte är att klargöra vad som karaktäriserar spelbolagens förmedling av varumärken och relationsbyggande efter omregleringen. Utifrån syftet har vi formulerat fyra stycken forskningsfrågor som lyder; • Hur arbetar spelbolagen med sitt relationsbyggande gentemot kunder? • I vilken utsträckning spelar varumärket en roll, hur utmärker sig deras positionering? • Hur har bolagens möjligheter till att skapa differentierat värde förändrats? • Vad kännetecknar spelbolagens val av marknadskanaler? Metod: Forskningsmetoden vi har applicerat är en kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 3. En genväg till lycka eller misär? : En kritisk diskursanalys av svenska mediers framställning av spel om pengar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Erik Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Spel om pengar; spelreklam; spelmissbruk; spelberoende; kritisk diskursanalys; representation; ansvarsfullt spelande; CDA;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka svensk medias framställning av spelandet om pengar och spelmissbruk. Genom att använda Marianne Winther Jørgensen och Louise Phillips tolkning av fyra analytiska verktyg av Norman Faircloughs Critical Discouse Theory samt författarparets tolkning av Michel Foucaults syn på diskurs, analyserar uppsatsen det empiriska materialet som i det här fallet är åtta stycken nyhetsartiklar från tre av Sveriges största nyhetstidningar. LÄS MER

  4. 4. Att sätta regler för, skriva och spela barn(dom) : En komparativ diskursanalys av rollspelssytemet The World of Darkness

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Ida Sääf; [2018]
    Nyckelord :Barnkultur; diskursanalys; barndomsdiskurser; representationer av barn i spel; rollspelssystem; The World of Darkness innocents; The World of Darkness.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genomföra en komparativ diskursanalys av rollspelssystemet The World of Darkness med fokus på böckerna The World of Darkness (2004) och The World of Darkness innocents (2008) för att analysera vilka barndomsdiskurser som produceras i spelet. En Norman Fairclough-inspirerad tredimensionell diskursanalys har anlagts för att uppnå syftet med uppsatsen. LÄS MER

  5. 5. Förtroende och tillit i World of Warcraft : En studie utifrån WoW-användares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Erika Andersson; Amanda Norman; [2016]
    Nyckelord :World of Warcraft; WoW; Legion; guild; recruitment; trust; aim; game; raid; social; interactions; communication; collaboration; trial; voice-applications; design; functions; World of Warcraft; WoW; Legion; grupp; rekrytering; förtroende; mål; spel; räd; social; interaktioner; kommunikation; samarbete; test; röst-program; design; funktioner;

    Sammanfattning : Studien behandlar vilka interaktioner en användare behöver tillämpa för att den ska kunna finna eller skapa ett förtroende inom en guild i spelet World of Warcraft. Det övergripande syftet är att se om dessa interaktioner tillämpas på olika sätt beroende på vilken guild en användare är medlem i. LÄS MER