Sökning: "Normkritisk bildanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Normkritisk bildanalys.

  1. 1. Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Höglind; Hanna Samuelsson; [2021-07-06]
    Nyckelord :Normer; representation; intersektionalitet; genus; rasifiering och läromedel.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra respektive ämnen Hem- och Konsumentkunskap samt Religion. LÄS MER

  2. 2. Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Höglind; Hanna Samuelsson; [2021-06-10]
    Nyckelord :Normer; representation; intersektionalitet; genus; rasifiering och läromedel;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra respektive ämnen Hem- och Konsumentkunskap samt Religion. LÄS MER

  3. 3. Bilderboken - inkludering i litteraturform? : En normkritisk text- och bildanalys av femton bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alice Ek; Linn Olsson; [2020]
    Nyckelord :diskrimineringsgrunderna; textanalys; bilderböcker; normer; normkritik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa om förskolor i tre områden runt om i Uppsala väljer att låna normkritiska bilderböcker utifrån sex av de sju diskrimineringsgrunderna. Ålder är undantagen och familj är istället tillagd relaterat till att det är bilderböcker vi analyserar. Vi kommer att beskriva dessa val närmre i uppsatsen. LÄS MER

  4. 4. Normkritisk analys av matematik­­läromedel för de tidiga skolåren : En kvalitativ läromedelsanalys med fokus på genus, etnicitet och funktions­förmåga

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Gunilla Hjelmlund; [2019]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Matematik; Normer; Genus; Etnicitet; Funktionsförmåga; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur illustrationer i matematikläromedel representerar normer som inkluderar eller exkluderar, med fokus på genus, etnicitet och funktionsförmåga. Temat är viktigt att undersöka då mångfald måste representeras i klassrummets läromedel, utifrån läroplanens värdegrund och uppdrag. LÄS MER

  5. 5. TANDKRÄMSVITA LEENDEN FUNGERAR INTE PÅ MASKULINA MÄN : En kvalitativ text- och bildanalys av hur begreppet kön speglas i svenska tidningsmagasin och i svenska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maja Mårtensson; [2019]
    Nyckelord :Kön; könsidentitet; genus; feminism; maskulinitetsforskning; jämställdhet; jämlikhet; normer och normkritisk.;

    Sammanfattning : My study focuses on how two Swedish newspaper magazines choose to portray men and women in their biggest reportage. Since we live in a society that is built around old standards, it is interesting to see if the magazines try to look beyond the norms about what is male and what is female or if the papers choose to follow the standards to attract readers. LÄS MER