Sökning: "Norwegian compulsory school"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Norwegian compulsory school.
1. Grannspråksundervisning i retorik och teori : En studie av förhållandet mellan skandinaviska grund- och gymnasieskolors styrdokument i förhållande till deklarationen om nordisk språkpolitik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Inom Norden finns ett samarbete och en politisk satsning på att förstärka grannspråksundervisningen i skolan, vilket framgår i avtal som exempelvis deklarationen om nordisk språkpolitik. Men hur ser arbetet med att stärka grannspråksundervisningen ut? Denna studie syftar till att undersöka förhållandet mellan deklarationen om nordisk språkpolitik och de skandinaviska skolornas styrdokument. LÄS MER
2. Minoritetsspråkliga elevers undervisning : En jämförelse mellan svenska och norska styrdokument
Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Many students in the Swedish and Norwegian compulsory school do not have qualification to search for further education. There is a large part of those pupils who have a different native language than the country’s majority language. LÄS MER
3. ”Ge mig ett tält med bubbelpool och jacuzzi, då säger jag ja till friluftsliv” : en komparativ studie om friluftsundervisning
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Aim Our aim with this study was to examine how outdoor education is designed and experienced in three upper (senior) levels of compulsory school in Stockholm, and to compare it with the Norwegian equivalence. Method Our method has been interviews with ten teachers, of whom six are Swedish teachers and four are Norwegian teachers. LÄS MER
4. Specialpedagogik förr och nu : Tre stockholmsskolors specialpedagogiska arbetssätt
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Abstract This paper is about the organisation of the special needs education in three nine-year compulsory schools in Stockholm and the pedagogical thoughts and theories that underlie these organisations. The main purpose of the paper was to investigate whether the special needs education of these schools should be interpreted in accordance with a segregating or an including view on integration as these perspectives are presented by the Norwegian professor Peder Haug. LÄS MER