Sökning: "Nudging för beteendeförändring"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Nudging för beteendeförändring.

  1. 1. Ökar gröna fötter fysisk aktivitet? : En kvantitativ kvasiexperimentell interventionsstudie över effekten av hur nudging påverkar individers val av trappa eller rulltrappa.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Sara Edenhamn; Marcus Grönnå; [2023]
    Nyckelord :Nudge; Prompts; Trappa; Rulltrappa; Fysisk aktivitet; Vardagsmotion; Motion; Aktiv transport; Beteendeförändring; SDT; Självbestämmmandeteorin; Motivation; Pendlare; Resenär; Stadsplanering; Arkitektur; Hälsa; Ohälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med undersökningen var att identifiera vetenskapligt grundade och enkla metoder för att öka fysisk aktivitet hos befolkningen.  Första frågeställningen lyder: kan en transparent nudge riktad mot det automatiska kognitiva systemet förändra valet mellan trappa och rulltrappa?  Andra frågeställningen är följaktligen: kan en kombination av transparenta nudges riktade mot de kognitiva automatiska och reflektiva systemen förändra valet av trappa och rulltrappa? Metod: Studiedesignen var en kvasiexperimentell interventionsstudie med retrospektiv kontrollgrupp. LÄS MER

  2. 2. ICT och CO2 : Skattningsmodell för digitala CO2-avtryck

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Basima Kamil; Caroline Sorsa; [2023]
    Nyckelord :ICT; modeling; application; behavioural change; CO2-emissions; digitalization; sustainability; end-users; nudging; gamification; case study; energy usage; data usage; climate change; ICT; modellering; applikation; beteendeförändring; CO2-utsläpp; digitalisering; hållbarhet; slutanvändare; nudging; gamification; fallstudie; energiförbrukning; dataanvändning; klimatförändringar;

    Sammanfattning : Användningen av fossila bränslen och den ökade digitaliseringen har båda en stor påverkan på klimatet. Klimatförändringar är ett allvarligt hot och många länder arbetar för att minska växthusgasutsläppen. Trots ökad användning av förnybar energi är energisektorn fortfarande en stor källa till utsläpp. LÄS MER

  3. 3. Desone : En social medieplattform med fokus på hälsa

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Karinaho Ida; [2023]
    Nyckelord :Digital nudging; Fysisk hälsa; Mobila applikationer; User Interface UI ; Visuella designelement;

    Sammanfattning : För att lösa FN’s globala mål nummer 3 - god hälsa och välbefinnande - har jag skapat ensocial medie-plattform med fokus på hälsa. Med hjälp av social påverkan och andrametoder för beteendeförändring (kopplat till nudging och gamification) har jag skapat endigital miljö som främjar en hälsosam livsstil. LÄS MER

  4. 4. Nudging inom ICA : ett verktyg för att främja hållbar konsumtion?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Ellen Hedlund; Natalie Hjertberg; [2023]
    Nyckelord :Nudging; hållbarhet; dagligvaruhandel; konsumtion; konsumtionsbeteende; beteendeförändring; ICA; sustainability; grocery retailing; consumption; consumption behavior; behavior change;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nudging kan användas inom dagligvaruhandel för att främja hållbar konsumtion, med fokus på vilka möjligheter och utmaningar som kan synliggöras. Med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod har intervjuer med ICA handlare och en hållbarhetscoach, visat på att det finns ett aktivt arbete gällande nudging i matbutikerna. LÄS MER

  5. 5. Att gå på känsla eller förnuft – det är frågan : En studie om hur retorikens patos och logos kan användas i ett informationsmaterial för att uppmuntra till ett önskat beteende

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josefine Wijkström; [2022]
    Nyckelord :Informationsdesign; textdesign; retorik; logos; patos; beteendeförändring; nudge; påverka;

    Sammanfattning : Den här rapporten bygger på en studie inom Informationsdesign inriktning textdesign, och handlar om hur patos och logos kan användas i ett informationsmaterial för att påverka och uppmuntra till ett önskat beteende. Miljöfrågor är ständigt aktuella och år efter år syns en ökning av nedskräpning i naturen. LÄS MER