Sökning: "Nutrition delaktighet"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Nutrition delaktighet.
1. Att förebygga undernäring hos äldre : En litteraturöversikt över sjuksköterskans erfarenheter
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Undernäring kan ge allvarliga konsekvenser för den äldre patienten. Tidigare forskning visar att äldre patienter upplever undernäring som skrämmande. Samtidigt finns en okunskap kring ämnet. Anhöriga vill delta i nutritionsvården. LÄS MER
2. SJUKSKÖTERSKANS PREOPERATIVA OMVÅRDNADSÅTGÄRDER FÖR PERSONER SOM SKA GENOMGÅ RYGGKIRURGI – En litteraturstudie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Ryggbesvär är vanligt och svarar för stor del av sjukfrånvaron och sjukersättningen i Sverige. Många ryggbesvär behandlas genom konservativ vård, men vissa patienter får även genomgå kirurgi. Ett operativt ingrepp innebär en ansträngande process för patienten med risker som medföljer. LÄS MER
3. Måltidsstödet inom hemtjänsten ur ett anhörigperspektiv : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Med stigande ålder ökar behovet av adekvat nutrition för att garantera ett hälsosamt åldrande. Samtidigt bor idag mer än 95% av alla som är 65 år eller äldre i ordinärt boende, där få riskbedömningar görs även för de med måltidsstöd genom hemtjänsten, vilket innebär att undernäringen upptäcks först vid kontakt med sjukvården. LÄS MER
4. Patienters med ADHD upplevelser och erfarenheter av hälsofrämjande åtgärder : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Attention-deficit hyperaktivitet disorder (ADHD) är en neurobeteendesjukdom som kännetecknas av tecken och symtom på ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet som vanligtvis börjar i barndomen. ADHD kan kvarstå i vuxen ålder och orsakar försämringar i yrkesprestation och kamrat- och familjerelationer. LÄS MER
5. ”Det här är första gången jag lär mig något från bara en lektion” : En kvalitativ studie om uteaktivitetens betydelse för elevers meningsskapande kring begreppen näringskedja, näringsväv och näringspyramid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att belysa uteaktivitetens betydelse för elevers meningsskapande kring begreppen näringskedja, näringsväv och näringspyramid i ett utomhuspedagogiskt sammanhang på mellanstadiet. Detta gjordes genom att utföra kvalitativa intervjuer i fokusgrupper med elever från två olika klasser. LÄS MER