Sökning: "Nya språket lyfter!"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Nya språket lyfter!.
1. Modersmålsundervisningen i arabiska Möjligheter, Utmaningar och glädjeämnen sett ur olika perspektiv på ett urval av grundskolor
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att med en intervjuundersökning få kunskap om hur arabiska modersmålslärare, elever och rektorn till modersmålsenheten i en västsvensk kommun upplever modersmålsundervisningen. Vilka fördelar, svårigheter, utmaningar och framgångsfaktorer uppstår i samband med detta uppdrag? Teori: Studien om modersmålsundervisning utgår från en sociokulturell teori. LÄS MER
2. Vad säger ett bedömningsmaterial om en elevs läs- och skrivkompetens? : En komparativ studie mellan ett reduktionistiskt och ett holistiskt bedömningsmaterial
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen; Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa innehållsanalys utgår ifrån två bedömningsmaterial med fokus på årskurs 4–6, Diagnostiska material för analys av läs- och skrivförmåga (DLS) och Nya språket lyfter!. Dessa representerar ett reduktionistiskt- samt ett holistiskt perspektiv på läs- och skrivutveckling. LÄS MER
3. Att få ihop en berättelse Utveckling och bedömning av narrativ förmåga hos elever i årskurs 1
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka huruvida elevers berättande förändras under höstterminen i årskurs 1, och hur bedömningsstödet Nya Språket lyfter! (Skolverket, 2016a) bidrar till lärares bedömning av makronivå i muntliga narrativer. Metod: 46 elever deltog. LÄS MER
4. Dokumentation av elevers talspråkliga färdigheter : Lärares uppfattningar om former av och ändamål med dokumentation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien var att utröna hur fem lärare i årskurs 1–3 resonerar om och uppfattar dokumentation av elevers talspråkliga färdigheter. Vilken form av dokumentation lärare beskriver sig använda i syfte att bedöma och följa upp elevers talspråkliga färdigheter och vilka ändamål med denna dokumentation lärare redogör för var de frågor studien syftade att besvara. LÄS MER
5. Att synliggöra lärandet : En intervjustudie om hur lärare använder bedömningsstödet ”Nya språket lyfter!”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Konsten att kunna läsa och skriva är en viktig del för elevers vidare kunskapsutveckling.Att tidigt upptäcka och åtgärda för de elever som riskerar att inte lära sig läsa och skriva är därför viktigt. För att stödja lärarens bedömningsarbete i detta syfte finns bedömningsstöd att tillgå. LÄS MER
