Sökning: "Nyanlända elever och arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden Nyanlända elever och arbetssätt.

  1. 1. SÄGER BILDEN MER ÄN TUSEN ORD? : En studie om nyanlända elevers relation till bildämnet på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; bildämnet; språk- och kunskapsutvecklande undervisning; interkulturellt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om nyanländas relation till det svenska bildämnet i årskurs 7–9. Studiens empiri har samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med inriktning på bemötande av språkliga utmaningar i bildämnet samt hur nyanländas relation till bildämnet påverkas av kulturell bakgrund. LÄS MER

  2. 2. Skrivundervisning för flerspråkiga elever : En intervjustudie om svensklärares beskrivningar av sin skrivundervisning för flerspråkiga elever i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :writing teaching; multilingual; working methods; activities; grade 4-6; Swedish subject; skrivundervisning; flerspråkighet; arbetssätt; aktiviteter; årskurs 4-6; svenskämnet;

    Sammanfattning : Tillgången till studiehandledning på elevers modersmål är begränsad i skolans verksamhet,vilket ställer krav på lärares undervisning av flerspråkiga elever att tillgodose deras förutsättningar och behov för att utvecklas. I denna kvalitativa intervjustudie är syftet att undersöka svensklärares beskrivningar av sin skrivundervisning för flerspråkiga elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 3. Nyanländ i Sverige, men också i  SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hiba Ismailat; Hiba Faour; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; skolspråk; nyanlända elever; förstaspråk; modersmål; SO undervisning ämne; andraspråkselever; utmaningar; årskurs F–3; resurser och arbetssätt.;

    Sammanfattning : Sverige har en ökad etnisk mångfald som har resulterat i att klassrummen i de svenska skolorna är allt mer heterogena. Detta innebär att lärarna undervisar elever från olika delar av världen med olika språkliga förutsättningar och behov samt att lärarna stöter på elever vars modersmål inte är svenska. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling för nyanlända elever i årskurs F-3 : En kvalitativ studie om lärares arbetssätt och faktorer som påverkar nyanländas språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Boshra Alyasin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Från passiv lyssnare till aktiv talare : En kvalitativ studie rörande arbetssätt för en gynnsam språkutveckling för nyanlända elever som blivit direktplacerade i ordinarie klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Thilda Karlsson; Rebecca Hietapakka; [2023]
    Nyckelord :Bildstöd; direktplacering; inkludering; lågstadiet; nyanlända elever; relationer;

    Sammanfattning : Studien syftar till att identifiera vilka arbetssätt några grundlärare i årskurs 1 till 3 anser vara effektiva för språkutveckling hos nyanlända elever som blivit direktplacerade i ordinarie klass. Teorin i studien grundas på det sociokulturella perspektivet på lärande och metodvalet var en empirisk studie med kvalitativ ansats. LÄS MER