Sökning: "Nyanlända invandrarelever"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Nyanlända invandrarelever.
1. Nyanländ i skolbiblioteket : En kvalitativ studie av hur skolbibliotek kan utforma sin verksamhet för nyanlända elever
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : This thesis examines how school libraries can adapt their programme to new arrival immigrant students. The purpose is to survey the regulatory documents for school libraries to investigate how they adapt their programme based on the documents; how new arrival students regard their information needs and if the regulatory documents and practice cover those needs; and finally, if the regulatory documents and practice can lead to integration. LÄS MER
2. Studiehandledning på modersmålet: Ett steg mot Kunska och språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Språket är grunden för alla elever för att fördjupa sina kunskaper i alla ämnen. Allt fler nyanlända elever uppvisar tydliga svårigheter i att ta till sig undervisningen på grund av bristande färdigheter i det svenska språket. Brister i språkutveckling får negativa konsekvenser för dessa elever. LÄS MER
3. Språkets betydelse- Nyanlända invandrarelever i den svenska skolan : Mottagande-Kartläggning-Integration
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa språkets betydelse vid integrering av nyanlända invandrarelever. Jag har undersök hur vida eleverna uppfattar sitt mottagande i den svenska skolan och hur eller om lärare kartlägger elevens språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER
4. Hur kan vi ta emot nyanlända invandrarelever på bästa möjliga sätt? : En undersökning av Örebro kommuns sätt att ta hand om nyanlända invandrarelever med hänsyn till Skolverkets allmäna råd
L2-uppsats, Avdelningen för humanioraSammanfattning : .... LÄS MER
5. Nyanlända flykting- och invandrarelever. En studie om skolintroduktion och undervisning på tre skolor i västra Sverige.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteAtt undersöka syn på kunskap och lärande som framträder och förmedlas gällande skolintroduktion och under-visning av nyanlända flykting- och invandrarbarn med fokus på grundskolans senare år.• Hur ser skolintroduktionen för nyanlända flykting- och invandrarelever ut på de studerade skolorna?• Hur organiserar och bedriver de studerade skolorna undervisningen i förberedelseklass?• På vilka sätt kommer de nyanlända flykting- och invandrarelevernas modersmål in i undervisningen?• Hur förhåller sig skolledarna och pedagogerna till användning av modersmål i den introducerande undervis-ningen?Metod och materialKvalitativa intervjuer har gjorts med tre skolledare och tre pedagoger i förberedelseklasser. LÄS MER