Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. “Det saknas bitar av ett pussel för att integrationen ska bli bra” : - En kvalitativ studie om handläggarens upplevelser av sitt handlingsutrymme inom Arbetsförmedlingens etableringsprogram
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Utrikes födda befinner sig i en utsatt situation på den svenska arbetsmarknaden och uppvisar en betydligt lägre sysselsättningsgrad än inrikes födda. Syftet med studien är att utifrån handläggares perspektiv undersöka vilka möjligheter och hinder de upplever i arbetet med nyanlända inom Arbetsförmedlingens etableringsprogram. LÄS MER
2. Lärares uppfattningar om SO-undervisning för andraspråkselever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Abstrakt Invandringen till Sverige har medfört ett högt tryck på skolorna, vilket leder till att elever som inte har svenska som modersmål ofta har svårt att nå kunskapsmålen i SO. Detta skriver vi mer om i inledningen. LÄS MER
3. Högutbildade nyanländas väg till arbetsmarknaden : En kvalitativ studie om högutbildade nyanländas upplevelser på vägen till arbetsmarknaden
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : Arbetsmarknadsintegration är ett samhällsproblem som påverkar både individen själv och även samhället. Syftet med denna studie har varit att undersöka upplevelser på den svenska arbetsmarknaden för högutbildade nyanlända som kom till Sverige år 2015. LÄS MER
4. Vägen till arbetsmarknadsetablering : En fallstudie om utmaningar och framgångsfaktorer för nyanlända syriers arbetsmarknadsetablering som invandrade till Sverige år 2015.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : Denna uppsats beskriver och analyserar vägen till arbetsmarknadsetablering för den syriska invandrargruppen som sökte asyl i Sverige i samband med den stora flyktingvågen året 2015. Detta har skett genom att intervjua tolv syrier som sökte asyl i Sverige år 2015 på basis av humanitära skäl och som blev etablerade på arbetsmarknaden genom att ha fått en tillsvidareanställning eller genom att ha stadigvarande inkomst genom andra anställningsformer. LÄS MER
5. Upplevelser av samhällskunskapsundervisning för döva nyanlända : En kvalitativ fallstudie om döva och hörselskadade nyanlända elevers upplevelser av samhällskunskapsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Den här fallstudien, med kvalitativ inriktning, undersöker 1. döva och hörselskadade nyanlända elevers upplevelser av samhällskunskapsundervisning i svenska skolor, 2. samhällskunskapslärares perspektiv och upplevelser av samhällskunskapsundervisningen med döva och hörselskadade nyanlända elever. LÄS MER