Sökning: "Nybörjare"

Visar resultat 1 - 5 av 180 uppsatser innehållade ordet Nybörjare.

  1. 1. Visualisering av referenser i Python – Utvecklandet av LearnyPy, en webbapplikation för att främja undervisningen av programmering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Moa Berglund; Saga Hassellöf; Simon Johansson; Alex Phu; Vera Svensson; Yenan Wang; [2023-03-03]
    Nyckelord :Undervisning; Python; Skulpt; referens; programmering; webbapplikation; graf; visualisering;

    Sammanfattning : Att förstå hur variabler och objekt relaterar till varandra kan vara svårt för nybörjare inom programmering. Behovet av utbildade programmerare växer och effektiva redskap för att undervisa programmering är därför önskvärt. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med modern repertoar och gruppundervisning för nybörjare på kontrabas.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Mikael Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Instrumentundervisning; kontrabas; orkesterinstrument; gruppundervisning; repertoar; populärmusik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur en ny repertoar för kontrabas som utgår ifrån modernpopulärmusik och gruppundervisning tas emot av nybörjare på kontrabas. Metoden somanvänds är en musikalisk aktivitet följd av en gruppintervju och urvalet består av fyragrupper av ungdomar som går i högstadiet och årskurs 6. LÄS MER

  3. 3. Text- kontra blockbaserad introduktion till programmering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Joakim Persson; Edvin Nilsson Sommermark; [2023]
    Nyckelord :programming; text-based programming; block-based programming; beginners programming; domain specific language; digital programming; visual programming; programmering; textbaserad programmering; blockbaserad programmering; programmering nybörjare; domänspecifikt språk; digital lekplats; visuell programmering;

    Sammanfattning : Blockbaserade utvecklingsmiljöer blir allt vanligare för att lära ut grunderna i programmering. Metoden har visat sig ha flera fördelar jämfört med textbaserad programmering, som historiskt sett varit den ledande metoden för undervisning. LÄS MER

  4. 4. Fingerbaserad navigering i virtuella 3D-miljöer : En utvärdering av fingerstyrning som alternativ till tangentbordet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Datavetenskap

    Författare :Max Grindebäck; [2023]
    Nyckelord :Leap Motion; natural user interfaces; 3D-navigation; hand tracking;

    Sammanfattning : Navigering i virtuella 3D-miljöer har varit möjligt i många år och sker vanligtvis i samband med till exempel spel och 3D-modellering. Till en persondator används nästan alltid en datormus och ett tangentbord. Musen har visats vara lätthanterlig vid rotering av vyn och kommer inte att vara fokuset i studien. LÄS MER

  5. 5. React vs. Vue : Comparing JavaScript Frameworks from a Beginner’s Perspective

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Daniel Schuster; [2023]
    Nyckelord :JavaScript; Programming; Frameworks; React; Vue; JavaScript; Programmering; Ramverk; React; Vue;

    Sammanfattning : JavaScript has become the dominant programming language for web application development during the last few decades, being used by 98.5% of the websites worldwide. This prominence has led to the emergence of several frameworks for this language, with React and Vue being among the popular choices. LÄS MER