Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kvalitet i en lärarutbildning -En intervjustudie med nyblivna lärare i samhällskunskap om deras perspektiv på lärar-utbildningen efter en tids arbete som lärare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johannes Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Higher education; Teacher; Quality; Assessment; Measurement;

    Sammanfattning : The growing interest of quality measurements and assessments in school is nothing new. Over the past decades in Europe, PISA and TIMMS have become standard quality measurements in how well students perform. LÄS MER

  2. 2. KALLDUSCH ELLER INTE? En studie av vilka faktorer som påverkar nyblivna lärares start i arbetslivet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ankarlund; [2019-05-08]
    Nyckelord :Nyblivna lärare; lärarutbildning; första arbetsplatsen;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studies syfte var att undersöka vilka faktorer som påverkar nyutexamineradelärares start i yrket. Med utgångspunkt i tre frågor, hur nyblivna lärare upplever sig hablivit förberedda från universitetet, hur första arbetsplatsen tagit emot dem och hur dennyutexaminerade läraren beskriver sin personliga förförståelse av yrket, har enintervjustudie med fyra relativt nyblivna lärare genomförts. LÄS MER

  3. 3. Att utvecklas från nyutexaminerad till etablerad lärare i idrott och hälsa - framgångsfaktorer och svårigheter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Runa Westerlund; [2018]
    Nyckelord :beginner teacher; utveckling av profession; yrkesintroduktion;

    Sammanfattning : Svensk skola drabbas hårt av lärarbristen och ett av bidragande underliggande problemen är svårigheter kring att behålla nyutexaminerade lärare inom yrket. Forskning visar att den första tiden i yrket är ett känsligt skede och att det är av yttersta vikt att stötta den nyutexaminerade läraren i processen att gå från ny till mer etablerade lärare. LÄS MER

  4. 4. Är gymnasiet och högskolan två parallella världar? : En undersökning om gymnasielärares och högskolelärares förväntningar på kunskaper och färdigheter hos elever och studenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Hallsäter; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mitt intresse för övergången från gymnasium till högre studier väcktes på en lokal skolkonferens där gymnasie- och universitetslärare diskuterade ämnet. En artikel i Lärarnas tidning, Skolverkets rapport från 2005 med titeln Väl förberedd? och rapporter om nyblivna studenters kunskaper i början av sina högre studier i såväl Sverige som andra länder visade att det här är en världsomspännande diskussion. LÄS MER

  5. 5. Nyblivna föräldrars erfarenhet av att delta i studentledd föräldragrupp under graviditet : en utvärdering

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV); Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Maria Oscarsson; Karin Malmström; [2017]
    Nyckelord :parenthood education class; support in parenthood; midwifery-student; empowerment; föräldragrupp; stöd i föräldraskapet; barnmorskestudent; empowerment;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Att bli förälder är en omvälvande händelse. Stöd i föräldraskapet såväl individuellt som i grupp ska erbjudas till alla blivande föräldrar. LÄS MER