Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Introduktionsåret. Möjligheter och svårigheter : En studie av nyblivna lärares och mentorers upplevelse av introduktionsåret

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jane Jaråker; [2013]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Lärare; Mentor; Intervju; Introduktionsåret;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie handlar om lärarens första år i yrket, introduktionsåret. Alla nyblivna lärare måste genomgå introduktionsåret med mentor innan de kan söka sin lärarlegitimation. Studiens övergripande syfte är att få kunskaper om hur introduktionsåret för nyblivna lärare fungerar i en kommun i mellersta Sverige. LÄS MER

  2. 17. Första tiden som lärare: om lärarutbildning, yrkesstart och mentorskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ebba Widén; [2012-04-25]
    Nyckelord :lärares yrkesblivande; inkongruens; lärarutbildningen; skolkulturer; individuella strategier och anpassning; mentorskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Efter 1 juli 2011 ska alla lärare som tar examen gå igenom ett obligatoriskt introduktionsår med en mentor, för att få ansöka om lärarlegitimation. Mentorskap för nya lärare är något som har diskuterats länge i såväl den svenska som internationella skoldebatten. LÄS MER

  3. 18. Lärarsamarbete - vad kollegialt samarbete kan innebära för nyblivna svensklärare i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Sandqvist; [2011]
    Nyckelord :nyutexaminerad; svensklärare; gymnasiet; yrkesintroduktion; arbetslag; kollegor; lärarkultur; lärarsamarbete; kollegialt samarbete; individualism; mentorskap; yrkesroll; förhållningsstrategier; yrkesförberedande program; karaktärsämneslärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad kollegialt samarbete kan innebära för nyblivna svensklärare verksamma på gymnasiet. Undersökningen fokuserar på kollegialt samarbete sett ur tre perspektiv: kollegialitet vid lärarnas yrkesintroduktion, kollegialitet i arbetslaget och samarbete som knyter an till lärarnas ämnesinriktning. LÄS MER

  4. 19. Attityder till friluftsliv i skolan

    C-uppsats,

    Författare :jonatan citron; [2010]
    Nyckelord :Friluftsliv; Attityder; Critical incident metoden;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kasta ljus över de attityder till friluftsliv som finns bland lärare i idrott och hälsaoch på så sätt bättre förstå varför friluftslivet i skolan ser ut som det gör. Jag räknar med att få reda på vad manhar för ambitioner och vad man ser som problematiskt samt vad man tror att man kan göra för att friluftslivet iskolan ska bli bättre. LÄS MER

  5. 20. Human Relations : En enkätstudie av en grupp blivande lärares kommunikationsfärdigheter

    Master-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Anna-Lena Perpåls Flyning; Andrew Kern; [2010]
    Nyckelord :Human Relations; Communication; Kommunikation; Mänskliga relationer; samtalsmetodik; Kommunikationsträning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna undersökning är att prova ut ett verktyg bland en grupp blivande lärare i träning i mänskliga relationer (Human Relations Training eller HRT). HRT är en utbildning i hur man kan kommunicera med bl a elever, kollegor och föräldrar för att skapa goda relatio-ner och konstruktivt hitta lösningar till konflikter och andra problem. LÄS MER