Sökning: "Nyblivna lärare"
Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden Nyblivna lärare.
21. Nyblivna lärares yrkessocialisation : en undersökning om det första året som nybliven lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur en utvald grupp av nyblivna lärare i förskoleklass - år 6 upplevde det första året i yrket. Vårt syfte är även att ta reda på vad de upplever att lärarutbildningen har bidragit med för deras yrkessocialisation. LÄS MER
22. Ordning och reda i skolan
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Under senare år har en negativ bild av den svenska skolan målats upp i media, med stöd av den nu regerande borgerliga alliansen. Här har Folkpartiet liberalerna skaffat sig en position som talesman för denna avseende skolfrågor. Som relativt nyblivna lärare blir vi förvånade över slagsidan mot det nattsvarta i debatten. LÄS MER
23. Nytta, nöje eller nödvändigt ont? : Nio nyblivna lärares upplevda betydelse av sina examensarbeten.
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Skolan är förmodligen den mest granskade och diskuterade arbetsplatsen i världen. Få personer står oberörda, de flesta har en personlig erfarenhet av skolvärlden och därmed också bestämda uppfattningar om vad skolan är och hur den egentligen borde vara. Alldeles för få forskare som verkar inom skolfrågor har lärarerfarenhet. LÄS MER
24. Mediedidaktik : Läromedelsserien Mediebokens didaktiska intentioner
Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och ITSammanfattning : Sammanfattning Medieämnets korta historia som skolämne och dess splittrade karaktär gör att det finns en avsaknad av nedtecknad forskning kring utarbetade arbetssätt och arbetsformer. Detta gör det svårt för lärare och speciellt nya lärare som inte har en bakgrund inom Mediebranschen i utformningen av undervisningen. LÄS MER
25. Nyexaminerade lärares första tid i yrket : En studie om nyttan av utbilningens teoretiska moment
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår undersökning var att få syn på vad som utmärkte nyexaminerade lärares beskrivning av vad och hur de använder lärarutbildningen i sin profession, med fokus på de teoretiska momenten. Den dominerande bilden i tidigare forskning är att nyblivna lärare upplever många svårigheter under den första tiden i yrket. LÄS MER