Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Bråk – värt en kamp : Bristande förkunskaper i bråkräkning hos gymnasieelever och lärares strategier för att hantera dessa brister

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Cervall; [2020]
    Nyckelord :prior knowledge deficiency; fractions; upper secondary school; Educational Subject Matter Analysis; bristande förkunskaper; bråkräkning; gymnasiet; didaktisk ämnesanalys;

    Sammanfattning : Denna studie har granskat nedanstående frågeställningar, där punkt 2 varit i huvudfokus. 1. LÄS MER

  2. 7. KALLDUSCH ELLER INTE? En studie av vilka faktorer som påverkar nyblivna lärares start i arbetslivet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ankarlund; [2019-05-08]
    Nyckelord :Nyblivna lärare; lärarutbildning; första arbetsplatsen;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studies syfte var att undersöka vilka faktorer som påverkar nyutexaminerade lärares start i yrket. Med utgångspunkt i tre frågor, hur nyblivna lärare upplever sig ha blivit förberedda från universitetet, hur första arbetsplatsen tagit emot dem och hur den nyutexaminerade läraren beskriver sin personliga förförståelse av yrket, har en intervjustudie med fyra relativt nyblivna lärare genomförts. LÄS MER

  3. 8. Att utvecklas från nyutexaminerad till etablerad lärare i idrott och hälsa - framgångsfaktorer och svårigheter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Runa Westerlund; [2018]
    Nyckelord :beginner teacher; utveckling av profession; yrkesintroduktion;

    Sammanfattning : Svensk skola drabbas hårt av lärarbristen och ett av bidragande underliggande problemen är svårigheter kring att behålla nyutexaminerade lärare inom yrket. Forskning visar att den första tiden i yrket är ett känsligt skede och att det är av yttersta vikt att stötta den nyutexaminerade läraren i processen att gå från ny till mer etablerade lärare. LÄS MER

  4. 9. Är gymnasiet och högskolan två parallella världar? : En undersökning om gymnasielärares och högskolelärares förväntningar på kunskaper och färdigheter hos elever och studenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Hallsäter; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mitt intresse för övergången från gymnasium till högre studier väcktes på en lokal skolkonferens där gymnasie- och universitetslärare diskuterade ämnet. En artikel i Lärarnas tidning, Skolverkets rapport från 2005 med titeln Väl förberedd? och rapporter om nyblivna studenters kunskaper i början av sina högre studier i såväl Sverige som andra länder visade att det här är en världsomspännande diskussion. LÄS MER

  5. 10. Övergången från gymnasie- till högskolestudier i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Haskå; Lotta Gustavsson; [2017]
    Nyckelord :förkunskaper; gymnasium; inledande kemi; kemiundervisning; kunskapssyn; läroplan; stadieövergång; termodynamik; universitetsstudier;

    Sammanfattning : Kemi läses som ämne på de högskoleförberedande naturvetenskapliga och tekniska gymnasieprogrammen, men kemiundervisningen måste även förhålla sig till den aktuella läroplanen och ta hänsyn till andra syften än det högskoleförberedande. Med utgångspunkt från detta var syftet med studien att undersöka hur studenter och lärare upplever studenternas förkunskaper i kemi i relation till högskolestudier. LÄS MER