Sökning: "Nyckelord: Hållbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 179 uppsatser innehållade orden Nyckelord: Hållbarhet.

  1. 1. Nya kompetenskrav på revisorer att granska hållbarhetsrapporter : En kvalitativ studie om revisorns kvalifikationer att granska hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Etienne Bahizi; Samuel Lönnbratt; [2024]
    Nyckelord :sustainability report; Hållbarhetsrapport;

    Sammanfattning : Till följd av nytt regelverk för granskning av hållbarhetsrapporter ställs nyakompetenskrav på revisorer. Historiskt har revisorer endast behövt hakompetens att granska finansiell information men nu kommer de att behövaskaffa sig kompetens att granska icke finansiell information. LÄS MER

  2. 2. Affärsystem och Lean : En kvalitativ studie om hur affärssystem kan stöttasmå- och medelstora företag att arbeta enligt Lean

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Leon Thorelli; August Theorin; [2024]
    Nyckelord :Lean; affärssystem; IT-integration; realtidsinformation; pull-produktion; push-produktion; SME; processoptimering; hållbar utveckling; överproduktion.;

    Sammanfattning : Abstrakt SME-företag inom tillverkning kommer under 2000-talet möta oförutsägbara, högfrekventa marknadsförändringar på grund av global konkurrens. Den fjärde industriella revolutionen (samlingsterm för nya intelligenta digitala teknologier i tillverknings- och industriprocesser) gör att nya utmaningar måste mötas som inte bara fokuserar på förbättrade tillverkningsprocesser men också ställer krav på en digital transformation. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  4. 4. Sambandet mellan ESG-betyg och finansiella prestationer: En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan ESG-betyg och finansiella prestationer inom den europeiska finanssektorn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Ramazan Durak; [2023]
    Nyckelord :ESG-score; E-score; S-score; G-score; sustainability reporting; ROA; ROE; financial sector; financial performance; ESG-betyg; E-betyg; S-betyg; G-betyg; hållbarhetsrapportering; ROA; ROE; finanssektorn; finansiell prestation;

    Sammanfattning : Syfte: Företag i dagens samhälle befinner sig i en allt mer påträngande situation där de måste arbeta hållbart eller bedriva verksamhet på ett hållbart sätt, och detta har blivit centralt sedan flera år tillbaka. I och med att hållbarhet blir allt mer viktig och finansiella sektorn spelar en viktig roll för länders samhällsekonomier började forskningsvärlden undersöka sambandet mellan ESG-betyg och företagens finansiella prestationer. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om distansarbete : Hur ledarskap och social interaktion har förändrats i den nya arbetsmiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Alex Willeborn; Samuel Blad; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Social interaction; Remote work.; Distansarbete; Ledarskap; Social interaktion; Hybridarbete;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete syftar till att undersöka skillnaderna i ledarskap och social interaktion mellan chefer och medarbetare baserat på om man arbetar hemifrån eller på kontoret. För att hitta det vi sökte formulerade vi en forskningsfråga: Vad har distansarbete för påverkan på ledarskap och den sociala interaktionen mellan chefer och medarbetare? För att hitta svaret på vår fråga genomfördes sex intervjuer, uppdelade mellan tre chefer och tre medarbetare. LÄS MER