Sökning: "Nyckelord: Rational Choice"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Nyckelord: Rational Choice.
1. Ekonomisk utsatthet och riksdagsval : -En kvantitativ undersökning av korrelationen mellan partival och ekonomisk utsatthet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/StatsvetenskapSammanfattning : This study forthbrings a definition of economic vulnerability and indirectly measures how this definition correlates towards choice of party in the Swedish elections of 2010, 2014 and 2018. It does so by the help of regression analysis. The result is that there seems to be a connection between economic vulnerability and some of the parties. LÄS MER
2. Sinnesmarknadsföring : Två olika handelsplatsers attraktivitet ur ett konsumentperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: På grund av att konsumenters beslutsfattande har utvecklats till att ofta grundas i emotionella motiv, har handelsplatser utökat sitt utbud till att erbjuda upplevelser som engagerar flera olika sinnen. Utifrån att den moderna marknadsföringen ofta har utgått ifrån att konsumenter fattar rationella beslut och inte har betonat betydelsen av känslor, upplevelser och sinnesintryck, har en ny typ av marknadsföring uppmärksammats: sinnesmarknadsföring. LÄS MER
3. Transnationell högerextremism
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : En fallstudie av samarbetet mellan Gyllene Gryning och British National Party under sammankomsten Alliance for Peace and Freedom, ett regionalt samarbete mellan högernationalistiska partier inom EU. Studien anser att samarbetet är paradoxalt utifrån två aspekter. LÄS MER
4. Kan matematik lösa serievåldsbrott? En metodtriangulerad studie om geografisk profilering
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att diskutera hur rutinaktivitetsteorin och den rationella valteorin kan användas som utgångspunkt för geografisk profilering. Ett särskilt syfte är att pröva metoden geografisk profilering på ett urval av svenska serievåldsbrott genom programmet GeoProfile (Wesley English, 2010). LÄS MER
5. Köpbeteende på mogna konsumentmarknader : – En studie av generationerna Y samt 55 plus
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : A segmented market, according to traditional methods, appears increasingly difficult in mature consumer markets. A common explanation is that the mature markets are often characterised by over-supply which results in a great variety of choices for the consumer. LÄS MER