Sökning: "Nyckelord: narrativ förmåga"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Nyckelord: narrativ förmåga.

  1. 1. Unga vuxna utanför arbetsmarknaden : -En narrativ studie om NEET ungdomars upplevelse av sina förutsättningar och möjligheter att etableras på arbetsmarknaden

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :NEET; unga vuxna; arbetslöshet; uppväxtvillkor;

    Sammanfattning : Sammanfattning Tidigare forskning visar att unga vuxna i NEET gruppen med tiden blir mer passiva och tappar motivationen i förhållande till att söka arbete (Brynner & Parsons, 2002, 299–307). Chelsom Vogt et al. LÄS MER

  2. 2. Omvårdnadsåtgärder som minskar risken för perifera nervskador : En systematiskt utförd litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Med-Vårdvetenskap

    Författare :Pernilla Ingvarsson; Maria Jonsson; [2023]
    Nyckelord :omvårdnadsåtgärder; perifera nervskador; positionering; SSEP;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Bakgrund Nervskador associerade med positionering förekommer, men incidensen är oklar. Vid generell anestesi tas patientens fysiska förmåga att skydda sig själv mot smärta bort. Utan denna respons så är patienten predisponerad för nervskador. Nervskador ses vanligen i samband med oförsiktig patientspositionering. LÄS MER

  3. 3. Att få ihop en berättelse Utveckling och bedömning av narrativ förmåga hos elever i årskurs 1

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sanna Hellgren; [2019]
    Nyckelord :Nyckelord: narrativ förmåga; makronivå; Multilingual Assessment Instrument for Narratives LITMUS-MAIN ; bedömningsstöd; Nya Språket lyfter!; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka huruvida elevers berättande förändras under höstterminen i årskurs 1, och hur bedömningsstödet Nya Språket lyfter! (Skolverket, 2016a) bidrar till lärares bedömning av makronivå i muntliga narrativer. Metod: 46 elever deltog. LÄS MER

  4. 4. Språkliga möjligheter: Elevers erfarenheter av att bli till i skolans ram, en multimodal intervjustudie

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanna Maier; [2016]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; identitet; inkludering; kunskapssyn; multimodal narration; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Maier, Susanna (2016). Språkliga möjligheter, Elevers erfarenheter av att bli till i skolans ram, en multimodal intervjustudie (Linguistic possibilitys, Pupils experiences of self confirmation in the context of school, a multimodal interview study) Specialpedagog-programmet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområdet i detta examensarbete är hur estetiska lärprocesser och ett vidgat språkbegrepp används och utnyttjas i elevers kunskapande i grundskolan så att elevers olika vägar till kunskapande kan tas till vara. LÄS MER

  5. 5. Fyra föräldrars röster om möten med specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Bernquist; Jenny Staxlund; [2015]
    Nyckelord :förväntningar; föräldrar; möten; roller; samarbete; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Bernquist, Maria och Staxlund, Jenny (2015). Fyra föräldrars röster om möten med specialpedagoger. Four parents’ voices about meetings with special educators. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER