Sökning: "Nyckelord demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden Nyckelord demokrati.

  1. 1. O gamla klang och demokrati - Ett djupdyk i en studentnations demokratiska förhållningssätt

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Johansson; Oskar Jonson; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; föreningsdemokrati; Robert Dahl; effektivt deltagande; lika rösträtt; kontroll över dagordningen; upplyst förståelse; inkludering; studentnationer.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatsens titel: O gamla klang och demokrati – Ett djupdyk i en studentnations demokratiska förhållningssätt. Kurs: STVA23: Statsvetenskaplig fortsättningskurs Författare: Sofia Johansson, Oskar Jonson Handledare: Daniel Gustafsson Nyckelord: Demokrati, föreningsdemokrati, Robert Dahl, effektivt deltagande, lika rösträtt, kontroll över dagordningen, upplyst förståelse, inkludering, studentnationer. LÄS MER

  2. 2. Den svenska läroplanen som en kämpande tro? : En analys av läroböcker för samhällskunskap i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Max Larsson; [2022]
    Nyckelord :liberal universalism; läromedelsanalys; andrafiering; samhällsdidaktik; samhällskunskap; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av en läromedelsanalys av samhällskunskapsböcker för gymnasieskolan. Texten tar avstamp i några teoretiska utgångspunkter: den universalistiska liberalismen är inte värdeneutral och kan stå i konflikt med andra idétraditioner, massutbildningssystemet i västvärlden har varit en viktig komponent för att bygga en nationell identitet och utbildningssystemet konstruerar en samhällsgemenskap med traditioner och normer som riskerar att andrafiera och utöva symboliskt våld mot dem som står utanför normen. LÄS MER

  3. 3. TAKK FÖR GEMENSKAPEN : En studie om förskollärares syn på användning av TAKK i arbetet med flerspråkiga barn.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cecilia Eriksson; Therese Marklund; [2022]
    Nyckelord :TAKK; Flerspråkighet; flerspråkiga barn; gemenskap; inkludering; kommunikation; språk.;

    Sammanfattning : Abstrakt I vår studie har vi undersökt förskollärares användning av Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i relation till flerspråkiga barn. Syftet med studien är att undersöka om och hur förskollärare använder sig av TAKK i kommunikation och samspel med flerspråkiga barn och hur detta bidrar till inkludering och gemenskap. LÄS MER

  4. 4. Vad är mänskliga rättigheter i en folkbibliotekskontext? En kvalitativ studie av uppfattningar om mänskliga rättigheter och demokrati ur ett institutionellt perspektiv i svensk folkbibliotekskontext.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Johanna Hjalmarsson; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka synen på mänskliga rättigheter och demokrati i relat-ion till uppfattningar om folkbiblioteket som samhällsinstitution, samt vilken möjlig roll mänskliga rättigheter utifrån detta skulle kunna spela i en folkbibliotekskontext, mot bak-grund av statens människorättsliga skyldigheter. Utifrån kvalitativa intervjuer med folk-bibliotekarier, knutna till ett genomfört demokratiprojekt som fallkontext, och kvalitativ innehållsanalys av två nationella bibliotekspolicydokument, har primärmaterialet tagits fram. LÄS MER

  5. 5. Slöjförbud i relation till barns mänskliga rättigheter: En argumentationsanalys om debatten kring ett införande av slöjförbud i den svenska för- och grundskolan ur ett barnrättsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Kadriye Kama; [2021]
    Nyckelord :Keywords: ban of veil; child; human rights; swedish debate; argumentation analysis Nyckelord: Slöjförbud; barn; mänskliga rättigheter; svensk debatt; argumentationsanalys; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I Sverige har debatten om lagförslaget att införa ett slöjförbud i för- och grundskolan varit aktuellt under de senaste åren. Syftet med uppsatsen är att analysera argument som har framlagts i interpellationsdebatten om slöjförbud i den svenska för- och grundskolan 3 juni 2019, debatten i Malmö kommunfullmäktige 19 mars 2020 och slutligen argument av Sverigedemokraternas, samt Moderaternas motioner för ett införande av slöjförbud. LÄS MER