Sökning: "Nyhetsvärdering"

Visar resultat 1 - 5 av 220 uppsatser innehållade ordet Nyhetsvärdering.

  1. 1. Så gick det för Zlatan i natt - En kvantitativ innehållsanalys av svensk kvällspress rapportering kring utländska fotbollsligor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jesper Bernspång; Henric Holmberg; Magnus Johansson; [2020-02-13]
    Nyckelord :soccer; football; sports; national identity; person-orientation; sports journalism; tabloids; Swedish press; Aftonbladet; Expressen;

    Sammanfattning : Aim of thesis: The study aims to investigate in which extent Swedish media reporting around foreign football leagues is person-oriented in general and around Swedish players in particular. To achieve this, theories and research about news valuation, media logic, ethnocentrism and National Sporting Heroes will be implemented. LÄS MER

  2. 2. Gangs who rule the night : En kritisk diskursanalys av Al Jazeera English, CNN och SVT:s framställning av Islamiska Statens upplösning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet; Karlstads universitet

    Författare :Otto Jaksch; Matilda Bank; [2020]
    Nyckelord :Islamic State; ISIS; ISIL; Daesh; Al-Jazeera English; CNN; SVT; global journalism; journalistic culture; Islamiska staten IS ; Al-Jazeera English; CNN; SVT; global journalistik; journalistisk kultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra hur Al Jazeera English (AJE), CNN och SVT, tre nyhetsmedier inom olika mediesystem, rapporterar kring upplösningen av Islamiska staten (IS). Vi har intresserat oss för att se till hur samhälleliga, kulturella och journalistiska element, och maktkampen mellan dessa, påverkar nyhetsmediernas nyhetsvärdering och nyhetsrapportering. LÄS MER

  3. 3. Sensationella nyheter : En kvantitativ innehållsanalys om sensation i huvudnyheterna på svensk dags- och kvällspress förstasidor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ); Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sofia Sandvik; Bianca Sporrong; [2020]
    Nyckelord :sensationsjournalistik; sensation; kommersialisering; Aftonbladet; Dagens Nyheter; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor study is to examine the extent of sensationalism on the front pages of the newspaper and tabloid press in Sweden. The study also examines the variety of news categories and how the news values have evolved over the last ten years. LÄS MER

  4. 4. Det viktigaste är kändisar och mjukisar : En kvantitativ innehållsanalys av vad Aftonbladet och Expressen väljer att publicera på Instagram

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ); Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Amanda Allgren; Fanny Clemensson; [2020]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; förstasidan; kvällspressen; Aftonbladet; Expressen; nyhetsvärdering; digital nyhetsvärdering; kommersialisering; medieekologi;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how Swedish tabloids value and prioritize news on different platforms and what kind of pictures they primarily publish on these platforms. The study answered the three following questions: what type of news do Swedish tabloids publish on Instagram? What kind of pictures Swedish tabloids publish on Instagram? And, what are the differences regarding tabloid news for Instagram compared to the tabloids’ front pages. LÄS MER

  5. 5. ”JA, VI ÄR JU HELT BESATTA I DE DÄR SIFFRORNA!” - En kvalitativ intervjustudie om hur journalister resonerar kring arbetsrutiner och nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Asplund; Nadia Mattsson; [2019-06-28]
    Nyckelord :Betalvägg; Betalstrategi; Journalist; Journalistik; Journalistikens kommersialisering; Nyhetsvärdering; Strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Att utifrån teorier om nyhetsvärdering och journalistikens kommersialisering få en fördjupad förståelse för hur journalister arbetar med och resonerar kring nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar.Teori: Journalistikens kommersialisering, Nyhetsvärdering. Metod: Kvalitativ intervjustudie. LÄS MER