Sökning: "Nytt språk"
Visar resultat 16 - 20 av 349 uppsatser innehållade orden Nytt språk.
16. Tyskinlärning genom engelska – fördel eller hinder? : En kvalitativ studie om tysklärares förståelse och användning av engelska som en resurs på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att utveckla kunskap om huruvida tysklärare på högstadiet uppfattar engelska som en resurs eller ett hinder i undervisningen och i vilka sammanhang de säger sig använda engelska för att stödja elevernas inlärning av tyska. Studiens teoretiska grund utgår från ett sociokulturellt perspektiv där språk utgör lärandets förutsättningar. LÄS MER
17. Comment traduire « förvirrad » en français ? : Une étude des traductions du mot suédois « förvirring » et ses dérivés
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Inom översättning och vid inlärning av ett nytt språk kan man stöta på ord som är svåra att uttrycka påmålspråket. Ett sådant ord är ”förvirring” i förhållande till franskan. LÄS MER
18. Maybe there was blood on the foil : The assassination attempt of Andy Warhol, SCUM, and Valerie Solanas as a performance artist.
L2-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : This essay examines the intersection of Valerie Solanas' radical feminist manifesto, the S.C.U.M. LÄS MER
19. An Arrow Metalanguage for Partially Invertible Computation
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Programming languages traditionally describe computations going one way: a program might compute a hash value from a string, or an encrypted message from a plaintext. However, sometimes it is also of interest to go the other way around: for encryption, we not only want to encrypt messages but also to decrypt them, and to be sure that the decryption correctly reproduces the original message. LÄS MER
20. Engelskundervisning för nyanlända elever 6–9 i förberedelse och vanlig klass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Arbetet syftar till att belysa de svårigheter som nyanlända elever möter inom engelskundervisningen. Genom att undersöka hur engelsklärare i grundskolan årskurs 6 till 9 hanterar de utmaningar som uppstår i undervisningen av nyanlända elever, i förberedelseklasser respektive direkt integration. LÄS MER