Sökning: "Nyttoeffekter"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Nyttoeffekter.

  1. 1. Vertical greenery systems värdepåverkan på fastigheter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Alexander Tingberg; [2023]
    Nyckelord :Vertical Greenery Systems VGS ; urbana miljöer; gröna väggar levande väggar; fastighetsvärde; bostadsvärde; förtätning; urbana grönområden; vegetationens nyttoeffekter; samhällsekonomi; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Med en globalt pågående urbanisering har stadsplaneringstrategin förtätning antagits världen över för att skapa urbana miljöer som kan rymma större mängder människor på ett hållbart sätt. Ohållbara konsekvenser har dock uppmärksammats till följd av denna process där grönska och natur är en av stadens dimensioner som har drabbats. LÄS MER

  2. 2. Lag om klimatdeklaration för byggnader : Syfte, tillämpning och konsekvenser ur ett företags- och samhällsekonomiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Anna Edorson; [2021]
    Nyckelord :Climate Declaration Act; Climate calculation; Life cycle analysis; Sustainability; Klimatdeklaration; Klimatberäkning; Livscykelanalys; Hållbart byggande;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är proposition 2020/21:144 som överlämnades till Sveriges riksdag den 18 mars 2021, där regeringen initierar en ny lagstiftning som förväntas träda i kraft den 1 januari 2022. Lagen medför en skyldighet för byggherrar att upprätta och registrera en klimatdeklaration för varje ny bygglovspliktig byggnad som uppförs, där mängden växthusgasutsläpp från byggskedet måste beräknas och redovisas för att byggnaden slutligen ska kunna tas i bruk. LÄS MER

  3. 3. NÅ NÄSTA NIVÅ MED GAMIFICATION En studie kring tillämpning och potentiella nyttoeffekter av gamification

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Maria Berjaoui; Marcus Palmqvist; [2019-08-07]
    Nyckelord :gamification; nyttoeffekter; spel; spelmekanismer; tillämpning;

    Sammanfattning : Spel har länge engagerat och motiverat användare och teknikutvecklingen har möjliggjort en utökning av dess användningsområden. Spelmekanismer används inte längre enbart i spel utan kan identifieras inom många olika områden exempelvis i mobila applikationer, på arbetsplatser och i utbildningssammanhang. LÄS MER

  4. 4. Går det att spela sig till affärsnytta? En studie om affärsnyttor som påverkas av spelifierade inslag i digitala produkter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Johanna Bengtsson; Felix Quist; [2016-10-14]
    Nyckelord :spelifiering; affärsnytta; spelmekanismer; ekonomisk nytta; kvalitativ nytta; direkt nytta; indirekt nytta;

    Sammanfattning : I den digitala tidsålder som vi idag lever i tillåts vi att komma åt information i stort sett överallt med hjälp av handhållna och portabla enheter. Vi ser allt mer hur företagen anpassar sig till olika nya tekniker som uppkommer på marknaden och investerar i nya häftiga tjänster så som spelifiering. LÄS MER

  5. 5. Elevers självrapporterade studieteknik vid kunskapsredovisningstillfällen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emanuel Rundkvist; [2016]
    Nyckelord :Kunskapsredovisning; Studieteknik; Kognitivastrategier; Självregleratlärande;

    Sammanfattning : Den här studien beskriver ett tillvägagångssätt för att mäta elevers studieteknik genom att använda ett datoriserat system för insamling av data under provtillfällen. Den använder enkäter som metod och baseras på idéer om självreglerat lärande och kognitiva lärstrategier. LÄS MER