Sökning: "Oönskade händelser"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Oönskade händelser.

  1. 1. Behandlingsstrategier vid bemötande av patienter med aggressivt beteende efter förvärvad hjärnskada. En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats,

    Författare :Malin Welander; Sofia Johansson; [2022-06-21]
    Nyckelord :Aggressivt Beteende; Behandlingsstrategier; Förvärvad Hjärnskada; Icke-farmakologiska Behandlingsstrategier; Omvårdnad; Sjuksköterska; Säker vård.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år drabbas cirka 70 000 personer av en förvärvad hjärnskada och mellan 11–96 % av dessa har i akutskedet ett aggressivt beteende. I litteraturen är rekommendationen att i första hand använda icke-farmakologiska strategier för att öka patientsäkerheten. LÄS MER

  2. 2. Risk- och sårbarhetsanalyser - Samverkan när den är som bäst : En kvalitativ studie om samverkan i Blekinge län

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Jennifer Ahlgren; Mikael Hägerlund; [2022]
    Nyckelord :Collaboration; Multi-level governance; Risk- and vulnerability assessment; RVA; Flernivåstyrning; Risk- och sårbarhetsanalyser; RSA; Samverkan;

    Sammanfattning : Med en ökad utmaning i samhället med att hantera risker och dess konsekvenser sätts en allt större press på samhällets förmåga att agera vid oönskade händelser. Studien omfattar Blekinge län och har som syfte att analysera hur flernivåstyrning påverkar arbetet med risk och sårbarhet. LÄS MER

  3. 3. Den oönskade leken : En kvalitativ studie om hur förskollärare förhåller sig till barns lek samt hur de motiverar sitt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Angelica Pettersson; Emelie Reinholdsson; [2021]
    Nyckelord :Pre-school; play; norm-breaking play; the norm model; children s perspective; Förskola; lek; normbrytande lek; normmodellen; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare förhåller sig till barns oönskade lek och hur de motiverar sitt förhållningssätt. Forskningsfrågorna som besvaras i studien är hur beskriver förskollärare oönskad lek? Hur bemöter förskollärare barns oönskade lek? Samt hur motiverar förskollärare sitt bemötande av barns oönskade lek? Studien är genomförd som en fallstudie där intervju använts som metod för att få fram data. LÄS MER

  4. 4. Battling misinformation with a graphic interface : exploring navigation through video to support digital vigilantists

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Anton Dahlström; Victor Sandino; [2021]
    Nyckelord :Digital vigilantism; Design; Social media; Video interaction; Digital vigilantism; Design; Sociala media; Videointeraktion;

    Sammanfattning : Digital vigilantism är ett fenomen som växer och blir mer och mer populärt (Chia, 2018; Yardley, Lynes, Wilson, & Kelly, 2016). Digitala vigilantister har under ett flertal tillfällen misslyckats i att korrekt identifiera både förövare och offer i händelser som omger socialt oönskade handlingar (Trottier, 2016; Yardley et al. LÄS MER

  5. 5. Vad händer om det händer? : Projektledares och säkerhetsansvarigas syn på evenemangssäkerhet avseende publikens beteende

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Frida Oskarsson; [2021]
    Nyckelord :Event safety; risk management; crowd management; audience profile; Evenemangssäkerhet; riskhantering; folkmassahantering; publikprofil;

    Sammanfattning : The aim with this study was to investigate project managers` and security officers` perceptions of event safety in large event projects regarding audience behavior. Data was collected by semi-structured interviews with ten project managers and security officers of event projects in Sweden. LÄS MER