Sökning: "OROLIGA BARN"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden OROLIGA BARN.

  1. 1. Sjuksköterskans bemötande vid vård av barn på akutmottagning : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Helén Bjurström; Jennie Falk; [2023]
    Nyckelord :child; communication; emergency department; family; nurse; akutmottagning; barn; kommunikation; närstående; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att arbeta på en akutmottagning ställer höga krav på sjuksköterskor att kunna fatta snabba beslut, kunna ge trygghet samt skapa delaktighet. Barn är ofta oroliga och rädda när de besöker akutmottagningen, närstående kan då vara ett stöd. Sjuksköterskans etiska förhållningssätt är grundläggande. LÄS MER

  2. 2. Faktorer till att föräldrar söker till akutmottagning för barn som inte har ett tidskritiskt tillstånd : En systematisk och integrerad litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Therese Bruhn; Louise Nordahl; [2023]
    Nyckelord :emergency department; non-time critical; parents; pediatric; systematic integrated review; akutmottagning; icke tidskritiskt; föräldrar; sökorsaker; pediatrik; systematisk integrativ litteraturstudie;

    Sammanfattning : En akutmottagning har till uppdrag att ta hand om personer som drabbas av sjukdom eller olycksfall som är allvarligt eller tidskritiskt. Akutmottagningen är olika alla andra verksamheter på sjukhuset då det inte finns en gräns för antalet patienter. LÄS MER

  3. 3. Bristande jämställdhet i bedömningar : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare påverkas av faktorer inom socialtjänstens barnavård

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Wendel; Ellen Johansson; [2023]
    Nyckelord :Social work; social services; gender; intersectionality; gender equality.; Socialt arbete; socialtjänst; genus; intersektionalitet; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Titel: Bristande jämställdhet i bedömningar Författare: Ellen Johansson och Felicia Wendel Syftet med studien var att undersöka om barns könstillhörighet, i eventuellt samspel med till exempel ålder, etnicitet och socioekonomisk bakgrund påverkar utredningsarbetet inom socialtjänstens barnavård samt vilken bedömning socialsekreterare gör. För att få fram studiens resultat använde vi oss utav kvalitativ metod och valde att intervjua socialsekreterare som arbetar inom socialtjänstens barnavård i Värmlands län. LÄS MER

  4. 4. Omvårdnadsåtgärder för att lugna barn som känner rädsla, oro och ångest inför operation : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Victoria Svensson; Jenny Nyqvist; [2023]
    Nyckelord :Anxiety; children; fear; litterature review; preoperative nursing interventions; worry; Barn; litteraturöversikt; oro; preoperativa omvårdnadsåtgärder; rädsla; ångest;

    Sammanfattning : Bakgrund Studier visar att det är vanligt att barn känner rädsla oro och ångest inför en operation. Att ha ont i magen och inte kunna sova några dagar innan operation är vanligt bland barn. Många sjuksköterskor möter dagligen barn i sitt yrke och ibland kan det vara en utmaning att tillgodose barns behov av trygghet. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares arbete för att öka barns upplevelse av trygghet i förskolan i relation till anknytningsteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Nyberg; Keerati Wangpia; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; förskoledidaktik; förskollärare; otryggt anknytningsmönster; socialt tillbakadragande; trygghet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete i didaktik har som syfte att genom en systematisk litteraturanalys att undersöka hur förskollärare bör agera för att inkludera tysta, tillbakadragna och oroliga barn i relation till anknytningsteori. Arbetet utgörs av två forskningsfrågor varav den första forskningsfrågan handlar om hur en förskollärare genom att observera ett barns beteende kan uppmärksamma att barnet kan ha ett otryggt anknytningsmönster. LÄS MER