Sökning: "Objectification of women in advertising"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Objectification of women in advertising.

  1. 1. The Perception of Femwashing - A qualitative study of how women perceive femwashing

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Anna Haggren; Jennifer Larsson; Julia Wigerdt; [2022-08-04]
    Nyckelord :Femwashing; femvertising; authenticity; transparency; consistency; relatability; female empowerment; qualitative methodology;

    Sammanfattning : Women and men are commonly seen in advertising and are frequently used to exaggerate products and encourage consumption. Studies show that such advertisements could include sexual objectification, unrealistic stereotypes, and unrealistic views of specifically women. LÄS MER

  2. 2. Kan könsdiskriminerande reklam och sociala medier påverka den självupplevda kroppsuppfattningen? : En kvantitativ studie med syfte att synliggöra likheter och skillnader i hur svenska och norska kvinnor uppfattar att deras kroppsuppfattning påverkas av sociala medier och könsdiskriminerande reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ada Ferngren; Molly Nurmi; [2022]
    Nyckelord :Stereotyper; reklam; sexism; könsdiskriminering; objektifiering; kroppsskam;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på skillnader och likheter mellan svenska och norska kvinnors självupplevda kroppsuppfattning. Främst för att synliggöra kopplingar till sociala medier och könsdiskriminerande reklam. Objektifieringsteorin har använts i studien för att förstå fenomenet kroppsskam, självövervakning och självobjektifiering. LÄS MER

  3. 3. Den säljande kvinnan – objekt eller subjekt? : Postfeminismens individualism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Kappelin; [2021]
    Nyckelord :Visual communication; postfeminism; The Male Gaze; commodified feminism; pornography; semipornography; semiotics; CAIA Cosmetics; Visuell kommunikation; postfeminism; den manliga blicken; kommodifierad feminism; pornografi; semipornografi; semiotik; CAIA Cosmetics;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande alster var att undersöka huruvida utvecklingen av hur kvinnor exponeras i kommersiella sammanhang går hand i hand med postfeminism eller inte, och om det i sådana fall bidrar till att det fortfarande skapas kommersiellt innehåll utifrån den manliga blicken. Materialet som låg till grund för detta arbete var en av flera bilder från Bianca Ingrossos företag, CAIA Cosmetics, läppstifts reklamkampanj från år 2019. LÄS MER

  4. 4. Is Sexism in Advertising really Necessary? : A quantitative study about Women's Attitudes towards Quality Attributes within the Female Fast Fashion Industry

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Frida Nyström; Mimmi Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Advertising; Sexism; Quality Attributes; Fashion; Kano; Objectification; Femvertising; Gender Stereotypes; Gender; Sex; Female Fast Fashion Industry;

    Sammanfattning : Advertising is constantly surrounding us in different shapes, meaning that companies need to stand out in order to invoke people's attention. Advertising reflects the society's current norms which means that the media and society's values affect each other (Fagerström & Nilsson, 2008). LÄS MER

  5. 5. Varumärket som säljer så mycket mer än smink : En kvalitativ studie om vilka framställningar av kvinnan som går att hitta i de sex mest gillade reklambilderna i CAIA Cosmetics läppstiftskampanj 2019

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alejandra Marroquin; Isabelle Nordén; [2020]
    Nyckelord :Gender; Stereotype; Male Gaze; Objectification; Representation; Instagram; Women in advertising; Genus; Stereotyp; Den manliga blicken; Objektifiering; Representation; Instagram; Kvinnor i reklam;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine which kind of expressions of the woman that were present in the selected advertising images and how they could affect how women are represented. A qualitative content analysis was conducted. The six most liked CAIA Cosmetics Instagram posts from their lipstick campaign in 2019 were chosen and analysed. LÄS MER