Sökning: "Observation enskilt barn"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Observation enskilt barn.

  1. 1. Det ambivalenta uppdraget : Förskollärares och specialpedagogers syn på roller och uppdrag gällande dokumentation och bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maja Erlandsson; Christina Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :specialpedagogik; bedömning; diskursanalys; dokumentation; förskollärare; kvalitativ intervju; observation; specialpedagog; yrkesroller;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares och specialpedagogers roller och uppdrag gällande förskolans bedömningspraktik och dokumentation samt vilka konsekvenser de olika yrkesrollernas uppfattning och agerande får för barn i behov av särskilt stöd. Mot bakgrund av ett antal indikatorer som pekar på ett ökat bedömningsfokus i allt lägre åldrar undersöks vilka eventuella skillnader i synen på observation, dokumentation och bedömning som framkommer beroende på profession. LÄS MER

  2. 2. När orden inte räcker till - en kvalitativ studie om ordlöshetens dilemman och möjligheter i mötet mellan terapeut och patient

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jenny Butler; [2016]
    Nyckelord :intervjusamtal; ’art-based inquiry’; collage; samspel; Ordlöshet; minnen; psykoterapi; without words; memories; interplay; dialogue; psychotherapy; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att beskriva psykoterapeuters upplevelser av ordlöshet i mötet med patienter, här barn eller ungdomar och om och i så fall hur teori kan vara till hjälp i själva mötet. Studien har genomförts utifrån ett fenomenologiskt – hermeneutiskt perspektiv och en icke-verbal, konstnärlig undersökningsmetod, s k ”art-based inquiry” har använts i kombination med intervjusamtal för insamling av data. LÄS MER

  3. 3. Högläsning – En gemensam väg in i språket : En multipel fallstudie av fyra lärares medvetna högläsning i årskurs 4 och i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Veronica Akmar; Kristin Eraeus; [2015]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; läsförståelse; mellanåren; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien undersöker och jämför hur fyra lärare arbetar medvetet med sin högläsning i klassrummet och ifall deras arbete förändras mellan årskurs 4 och årskurs 6. Undersökningen är disponerad som en multipel fallstudie, där varje enskilt fall först analyseras separat för att därpå korsanalyseras. LÄS MER

  4. 4. Yngre barns matematiserande i förskolan : - En videoobservationsstudie i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Annika Kjellberg; Marie Hellström; [2015]
    Nyckelord :Yngre barn; matematiserande; samspel; observation; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att fördjupa oss i hur de yngre barnen matematiserar i förskolan. Utifrån diskussioner om de dåliga de dåliga matematikresultaten i den svenska skolan har vi valt att göra denna studie. Om man tidigt studerar hur barn matematiserar kan man utmana dem i deras matematiska lärande. LÄS MER

  5. 5. "Alla killar måste inte gilla Star Wars" : Fri lek ur ett genusperspektiv i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Johanna Wall; Marie Molin; [2014]
    Nyckelord :genus; flickor; pojkar; lek; könsmönster;

    Sammanfattning : BakgrundDet framgår av tidigare forskning att flickor och pojkar tydligt delas in efter traditionella könsmönster. I leken ges barn möjlighet till tillfällen att överskrida de traditionella könsmönstren och bilda sig en egen identitet. Det finns satta normer i samhället att följa och dessa framgår tydligt för individen. LÄS MER