Sökning: "Observationsschema Talutrymme"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Observationsschema Talutrymme.

  1. 1. En studie om talutrymme samt bemötande i klassrummet utifrån elevernas kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Erika Nyström; [2017]
    Nyckelord :Speech space; equality; verbal communication; injunctions; praise; Talutrymme Jämställdhet Muntlig kommunikation Tillsägelser Beröm;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see if there is any difference in speech space and teachers treatment against pupils with different gender.  I have made this study based on behaviorist and a socio-cultural approach. Children need a positive reinforcement to learn and to co-op with their environment. LÄS MER

  2. 2. Kommunikativ kompetens : en kvantitativ studie om hur läraren möjliggör och begränsar elevernas muntliga kommunikation i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lovisa Liljeblad; Carolina Alm Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Muntlig kommunikativ kompetens; sociokulturellt perspektiv; talutrymme;

    Sammanfattning : I dagens svenskundervisning är det mestadels läraren som äger talutrymmet och eleverna får sällan tillfälle att använda sin muntliga kommunikativa kompetens. Eftersom läraren har stort inflytande på undervisningen är studiens syfte att undersöka hur den muntliga kommunikativa kompetensen uttrycks när läraren undervisar, hur läraren möjliggör och begränsar elevernas muntliga kommunikation i svenskundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Talutrymme och uppmärksamhet i förskolans samling ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angelica Rastell; Monica Ojala; [2007]
    Nyckelord :genus; kön; jämställdhet; förskola; observationsschema;

    Sammanfattning : Vi vill ta reda på hur kvinnliga pedagoger i förskolan fördelar talutrymmet och hur kommunikation/samspel ser ut mellan pedagog, flickor och pojkar. De frågeställningar som ligger till grund för vår studie är: · Skiljer det sig i flickors och pojkars tilldelade talutrymme/uppmärksamhet i samling på förskolan. LÄS MER