Sökning: "Observationsschema"
Visar resultat 6 - 10 av 175 uppsatser innehållade ordet Observationsschema.
6. Att främja delaktighet hos flerspråkiga barn i språklig sårbarhet : En interventionsstudie om alternativ och kompletterande kommunikation i form av särskilt bildstöd i förskolans undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Att kommunicera är en rättighet som alla har, oavsett funktionsförmåga. I UNICEF Sverige (2021) under artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, tas barns rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet upp. LÄS MER
7. Let ́s make it appen - med Skrivguiden : Är appen bättre än lappen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I Läroplanen för förskolan framgår det att det är förskollärarens ansvar att se till att barn får använda digitala verktyg på sätt som stimulerar barns utveckling och lärande. Trots det fortgår debatter om fysiska artefakter i förskolans verksamhet. LÄS MER
8. Vad gör de på rasten? : Elever med hörselnedsättning som går i grundskolan
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka det sociala samspelet under raster hos grundskoleelever med hörselnedsättning där övriga skolkamrater är hörande. För att besvara studiens syfte och frågeställningar använde vi oss av strukturerad icke-deltagande observation. LÄS MER
9. Skrivundervisning på mellanstadiet : Lärarens påverkan på elevers skrivundervisning
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna undersökning kommer att behandla lärarens påverkan på elevernas skrivundervisning. Detta kommer göras genom en empirisk studie där relevant forskning ställs och analyseras med hjälp av den kognitivistiska modellen The simple view of writing, Herzbergs motivationsteori och Vygotskijs ideér om den proximala utvecklingszonen samt Jerome Bruners tankar om scaffolding. LÄS MER
10. "Fruktstunden behöver inte vara en stund för att bara äta frukt" : En kvalitativ studie om fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Förskolan är den plats som barnen först möter under sin långa utbildningsresa och det kan även vara ett av barnens första möten med en samhällelig institution. Studien har utgått från ett läroplansteoretiskt perspektiv och syftet med studien var att undersöka hur innehållet i fruktstunden kan förstås utifrån begreppen kvalifikation, socialisation och subjektifiering samt hur förskollärare resonerar kring fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv. LÄS MER