Sökning: "Offensive advertising"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Offensive advertising.

  1. 1. Ett fat serverat med kakor, prediktioner och anpassad kommunikation : En kvalitativ intervjustudie med generation X om övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Lundgren; Sofia Wetterholm; [2023]
    Nyckelord :Qualitative interview study; content analysis; focus group; communication; individualized marketing communication; surveillance capitalism; generation X.; Kvalitativ intervjustudie; kvalitativ innehållsanalys; fokusgrupp; kommunikation; individanpassad marknadskommunikation; övervakningskapitalism; generation X.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre fokusgrupper från generation X uppfattar, tänker och talar om fenomenet övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation. Idag exponeras olika former av marknadskommunikation för individer genom att användare efterlämnar sina personliga preferenser online. LÄS MER

  2. 2. Lagom kontroversiellt eller kränkande? : En kvantitativ studie om kontroversiell reklam och konsumenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Andrew Andersson; Kristoffer Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Controversial advertising; Offensive advertising; Brand attitude; Word of mouth; Electronic word of mouth; Kontroversiell reklam; Kränkande reklam; Varumärkesattityd; Word of mouth; Elektronisk word of mouth;

    Sammanfattning : Detta arbete inspirerades av att ha observerat reklamkampanjer som fått väldigt stor spridning till följd av att de uppmärksammats pga. att konsumenter har ogillat eller gillat budskapet i kampanjen vilket gett upphov till diskussioner muntligen eller online. LÄS MER

  3. 3. Consumers' Attitudes Toward Sexual Appeal in Advertising

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Jakob Hedström; Johanna Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Sexual Appeal; Advertising; Young Consumers; Level of Nudity; Gender of the Consumer; Gender of the Model; Culture; Personality; Consumers’ Attitude; Sexuell marknadsföring; reklam; unga konsumenter; nakenhetsnivå; konsumentens kön; modellens kön; kultur; personlighet; konsumentattityd;

    Sammanfattning : To use sexual messages in advertisements are becoming more common by each day, it is known as a method that can be highly effective to influence consumers’ attitudes. However, it is important to carefully consider how the appeal is used as high levels of sexual appeal can be perceived as unethical or offensive to consumers. LÄS MER

  4. 4. "Damn good coffee" : Swear words and advertising

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jim Westerholm; [2017]
    Nyckelord :Swearing; cursing; advertising; offensiveness;

    Sammanfattning : Swear words and their role in advertising have been debated for a long time. There has been a general sentiment that the use of swear words should be avoided in ads so they would not appear crass or offensive. LÄS MER

  5. 5. At least they have their clothes on...

    Magister-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Irina Balog; [2015-09-29]
    Nyckelord :Sexist advertising; Sexism; Offensive; Objectification; Clutter Syndrome; Desensitization; Comparison; Bargaining; Clutter; Sex;

    Sammanfattning : The  subject  explored  in  this  thesis  is  sexist  advertisement  and  the  aim  was  to  investigate whether the theory of Clutter Syndrome, coined in my previous study (Balog,  2014),  is  relevant  in  this  field  of  research.  Even  though  sexism  in  ads  has  been studied for a long time, the amount of sexism and the type of overtly sexualized portrayals  has  not  lessened. LÄS MER