Sökning: "Older consumers"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden Older consumers.

  1. 1. Har miljöfaktorer betydelse när konsumenter väljer livsmedel? En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Evelina Pettersson; Madelene Heikkinen; [2024]
    Nyckelord :Environment; food choices; consumers; Miljö; livsmedelsval; konsumenter;

    Sammanfattning : Bakgrund Livsmedelsval som människor gör påverkar både hälsan och miljön. FN:s klimatpanel har fastställt att de globala utsläppen behöver minska med nästan 50% fram till 2030. Det krävs att konsumenter reflekterar över sina livsmedelsval för att samhället ska uppnå en mer hållbar konsumtion och produktion. LÄS MER

  2. 2. Fast fashions påverkan på miljön : En studie om konsumenters kunskaper, attityder och beteenden till Fast fashion fördelat mellan kön, ålder och utbildning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saga Ekelund Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fast fashion; consumption; environmental threats; attitude; behavior; sustainability; Fast fashion; konsumtion; miljöhot; attityd; beteende; hållbarhet;

    Sammanfattning : In recent years, the consumption and production of clothing has increased radically because of Fast fashion. Fast fashion is a business model, which means that clothes are sold at cheap prices and enables and encourages the consumer to buy more clothes. LÄS MER

  3. 3. Beyond the Target Market : Investigating the Impact of Brand Activism on Brand Authenticity and Attitude in Non-Targeted Markets

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Tomke D'Souza; [2023]
    Nyckelord :Brand Activism; Brand Authenticity; Brand Attitude; Hyperconnectivity; Non-Target Markets;

    Sammanfattning : Nowadays, people around the world are connected through social networks. This hyperconnectivity implies that companies need to think about the perceptions and opinions of consumers who were not directly targeted by a campaign. LÄS MER

  4. 4. Exploring the Link Between Identity and Analogue Cameras

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Roos Jannetje Jacoba van der Borg; Greta Ezerskyte; [2023]
    Nyckelord :identity; nostalgia; authenticity; consumption; film cameras; Business and Economics;

    Sammanfattning : This research aims to explore how identity is shaped through the consumption of film cameras. Identity can be formed in numerous ways, through norms and values, social relationships, and much more. In the digital era, there is a lot of pressure on creating and maintaining identity quickly, as social media speeds up identity building practices. LÄS MER

  5. 5. "Tiktok made me buy it” : En kvantitativ studie om TikToks påverkan på generation Zs attityder som konsumenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Madhav Joshi; Sania Sadr Mousavi; [2023]
    Nyckelord :attitudes; attitude components; social media; TikTok; Generation Z; user generated content; word of mouth; attityder; attitydkomponenter; sociala medier; TikTok; generation Z; användargenererat innehåll; Word Of Mouth;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att öka förståelse för hur generation Zs attityder som konsumenter påverkas av den sociala medieplattformen TikTok. Attityder är utifrån de två använda teoretiska modellerna uppdelade i tre komponenter respektive sex faser. Baserat på tidigare relevant forskning och teorier togs det fram tre hypoteser. LÄS MER