Sökning: "Olivia Kollberg"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Olivia Kollberg.

  1. 1. Vägleda barn att använda fingermönster : En kvalitativ studie om hur lärare gör för att vägleda barn att använda fingermönster vid aritmetikproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Olivia Kollberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv ta reda på hur lärare använder fysiska och intellektuella redskap i aritmetikundervisningen med barn i åldrarna 5–7 år. Syftet ska besvaras genom följande frågeställning: Hur gör lärare för att vägleda barn i att använda strukturerade fingermönster som ett verktyg för att lösa enklare aritmetikproblem? Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet som ser lärande som en process som konstrueras i en social miljö där läraren vägleder barn i hur kulturella redskap kan användas för att förstå omvärlden. LÄS MER

  2. 2. Fingrar som verktyg i matematiken under de tidiga skolåren : En litteraturstudie om fingeranvändningens för- och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Rebecca Karlsson; Olivia Kollberg; [2019]
    Nyckelord :Fingeranvändning; matematik; aritmetik; talförståelse; fingertal;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie belyser vi olika forskares syn gällande fingeranvändningen i matematiken. Syftet med studien var att få en bild av vad forskning lyfter fram om fingeranvändning i matematikundervisningen samt användningens konsekvenser. LÄS MER