Sökning: "Ollas"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Ollas.

  1. 1. Förskollärares syn på digital kompetens : Intervjustudie om hur förskollärares digital kompetens påverkar deras användning av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Ollas; Imogen Schneider; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; förskolan; förskollärare; digital kompetens;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har en central plats i dagens samhälle. Det i sin tur påverkar förskolans verksamhet där man numera möter digitalisering som ett mål i läroplanen. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning- bedömning för lärande : En kvalitativ studie om lärares uppfattning och tillämpning av formativ bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Ollas; Paulina Parkatti; [2020]
    Nyckelord :Formativ bedömning; feedback; kamratbedömning; självbedömning; nyckelstrategier.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa hur verksamma lärare i årskurs 4-6 uppfattar begreppet formativ bedömning. Syftet är vidare att åskådliggöra hur dessa lärare beskriver sig didaktiskt tillämpa formativ bedömning inom svenskämnets kommunikativa förmågor. Med formativ bedömning menas bedömning för att utveckla lärandet framåt. LÄS MER

  3. 3. Bilateral teleoperation : A study of architectures under different network delays

    Master-uppsats, KTH/Mekatronik

    Författare :Johanna Ollas; Sara Soltaniah; [2020]
    Nyckelord :haptics; robotics; bilateral teleoperation; model-mediated teleoperation; position-force; network delay; dynamic modeling; haptik; robotik; distansstyrning; nätverksfördröjning; dynamisk modellering;

    Sammanfattning : A bilateral teleoperation system makes it possible for a human operator to interact with a remote environment and receive feedback from their actions. In this work, two different teleoperation architectures are studied, one well-established approach called position-force, and another approach called Model-Mediated Teleoperation (MMT). LÄS MER

  4. 4. Lekstrategier för alla barns inkludering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Ollas; Rebecca Mörtsjö; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; lek; kamratkultur; kamratkulturer; hierarki; hierarkier; makt; exkludering; pedagogiska strategier; barnperspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka barns inkludering i lek och de pedagogiska strategierna som används. Studiens metod som används är kvalitativa metoder, som i detta fall är e-post intervjuer med frågeformulär. I dessa intervjuer har 9 förskollärare blivit intervjuade som är verksamma inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. ”Förvirring hos eleverna” : Bristen på ett tydligt syfte med lektionens innehåll utifrån kursmålen skapar förvirring för elever.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Ollas; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; innehåll; om kroppen; elever; lärobjekt;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka elevers uppfattningar om vad det är de ska lära sig i ämnet idrott och hälsa. Med denna studie vill jag få en ökad förståelse för elevers uppfattningar kring lärobjeket i ämnet samt kunna bidra med kunskap om lärobjektet gentemot kursmål och styrdokument. LÄS MER