Sökning: "Olof Sandgren"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Olof Sandgren.

  1. 1. The language stimulating classroom. An ethnographic study focusing on the environment, opportunities and interaction

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Kristensen; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Det språkstimulerande klassrummet. En etnografisk studie med fokus på miljö, möjligheter och interaktion. LÄS MER

  2. 2. Lärares kunskaper och erfarenheter av elevers läs- och skrivutveckling och bedömning av den

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viveka Dahlbeck; [2016]
    Nyckelord :bedömningsstöd; formativ bedömning; läsutveckling; Nya Språket lyfter; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/ AbstractEn examensuppsats, avancerad nivå. Handledare: Olof Sandgren, Examinator: Birgitta Lansheim. Dahlbeck, Viveka (2016). Lärares kunskaper och erfarenheter av elevers läs- och skrivutveckling och bedömning av den. LÄS MER

  3. 3. Processbarhetsteorin i grammatisk intervention

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Olof Sandgren; Christin Willén; Ola Rosdal; [2007]
    Nyckelord :grammatisk utveckling; språkstörning; flerspråkighet; intervention; Processbarhetsteorin; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Ett antal interventionsstudier har vid språkstörning konstaterat större behandlingsframgång vid användning av strukturerade behandlingsformer. En orsak tros vara att ett reglerat arbetssätt leder till en högre andel faktisk terapi per behandlingstillfälle. LÄS MER

  4. 4. Tonala och temporala avvikelser hos svenska inlärare av franska

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Olof Sandgren; [2003]
    Nyckelord :Främmandespråksinlärning; Franska språket; Svenska språket; Intonation; Frasering; Modersmålsbundenhet; Språkinlärning; Applied linguistics; foreign languages teaching; sociolinguistics; Tillämpad lingvistik; undervisning i främmande språk; sociolingvistik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag fortsatt den ndersökning av svenska inlärare av franska som påbörjades i min C-uppsats. Avsikten har varit att studera om de språkliga avvikelser från den franska normen som upptäcktes i den förra studien kvarstår även denna gång då studien inte längre gäller vokaldurationer utan istället det tonala förloppet och final förlängning. LÄS MER

  5. 5. Betoningsorsakade durationsökningar för svenska inlärare av franska : en studie av två inlärargruppers vokaldurationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Olof Sandgren; [2002]
    Nyckelord :Främmandespråksinlärning; Franska språket; Svenska språket; Prosodi; Vokallängd; Språkinlärning; Applied linguistics; foreign languages teaching; sociolinguistics; Tillämpad lingvistik; undervisning i främmande språk; sociolingvistik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag velat undersöka om de prosodiska skillnaderna mellan svenskan och franskan kan förklara de avvikelser från den franska normen som återfinns hos nästan alla svenska inlärare av franska, i det närmaste oberoende av hur länge man har studerat språket. Jag ville studera om skillnaderna kunde härledas till olikheterna mellan de båda rytmiska språktyperna stress-timing och syllable-timing, där svenskan anses tillhöra den förra och franskan den senare. LÄS MER