Sökning: "Om det inte är dyskalkyli vad är det då"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Om det inte är dyskalkyli vad är det då.

  1. 1. -Jag förstår inte! : En litteraturstudie om matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marlene Sebelius; Marie Ekström; [2022]
    Nyckelord :teacher; mathematics difficulties; primary school; dyscalculia; treatment.; Lärare; matematiksvårigheter; grundskolan; dyskalkyli; bemötande.;

    Sammanfattning : Dyskalkyli är en matematisk svårighet som innebär att individen har problem med aritmetik och att uppfatta siffror. Svårigheter i matematik uppträder olika hos individer och därav kan det vara svårt för läraren att upptäcka en elev i svårigheter. LÄS MER

  2. 2. Den dolda klassindelningen : En studie av svensk skollagstiftning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Bundzik; [2021]
    Nyckelord :utbildning; juridik; skollag; mänskliga rättigheter; likvärdig; diskriminering; betyg; funktionsnedsättning; undantagsbestämmelse; särskilt stöd; specialpedagog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien belyser ämnen som rättsordning, rättssäkerhet, likvärdighet och måluppfyllelse samt det kompensatoriska uppdraget och skolans kunskapssyn. Intentionen har varit att öka förståelsen för den konflikt som finns i skolans lagstiftning och dess andra styrdokument gentemot diskrimineringslagen och FN:s internationella konventioner om mänskliga rättigheter. LÄS MER

  3. 3. Matematik är lätt! Eller? : En intervjustudie med speciallärare om hur de beskriver matematiksvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Patrik Belina; [2014]
    Nyckelord :Dyskalkyli; Formativ bedömning; Kartläggning; Matematiksvårigheter; Speciallärare; Specialpedagoger; Stödundervisning;

    Sammanfattning : Massmedier utmålar den svenska skolan som i stadigt förfall. Enligt den senaste PISA undersökningen har resultaten i matematik försämrats jämfört med tidigare undersökningar. För att ge elever det stöd de behöver i matematik spelar kartläggningen av deras kunskaper en avgörande roll. LÄS MER

  4. 4. Dyslexi, svårt att säga ändå svårare att stava till

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Eva-Marie Svensson; [2005]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; dyskalkyli; handikapp;

    Sammanfattning : Dyslexi är ett allvarligt och utbrett språkligt handikapp. Åtskilliga barn får överraskande stora svårigheter att lära sig läsa och skriva när de börjar skolan. Dyslexi är betydligt vanligare än man tror. Hos politiker, myndigheter och i skolan brister medvetandet om problemets allvar, storlek och omfattning. LÄS MER