Sökning: "Om fest"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden Om fest.

  1. 1. #GIRLDINNER. En kvalitativ studie om tjejers kultur på sociala medier genom exemplet #girldinner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Alva Nilsson; [2024-03-01]
    Nyckelord :girldinner; TikTok; tjejerskultur; tjejkultur; tjejforskning; postfeminism; girlhood; femininitet; tjejlighet; socialmedia;

    Sammanfattning : Under 2023 fanns det många tjejtrender och under sommaren 2023 blev #girldinner ett fenomen. #Girldinner är en TikTok trend som huvudsakligen syftar till att tjejer visar sina måltider de kallar för #girldinner. LÄS MER

  2. 2. "Först av allt - droger" : En multimodal diskursanalys om hur drog- och alkoholanvändning gestaltas bland ungdomskaraktärerna i serien “Störst av allt”

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Johansson; Emily Thompson; [2023]
    Nyckelord :Alkohol; droger; dryckesmotiv; Störst av allt; Representationsteorin; MDA;

    Sammanfattning : Alkohol och droger har varit ett problem i många år då ungdomar börjar dricka och testa droger redan i ung ålder. Trots att det är en nedåtgående trend där ungdomar dricker mindre alkohol och brukar mindre droger är det viktigt att lyfta fram och belysa detta problem. LÄS MER

  3. 3. Syns det inte finns det inte : En studie om hur retorik, stilistik och text och bild i samverkan kan användas för att informera om trygghetsåtgärder mot sexuella ofredanden inför ett evenemang

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Marielle Mokvist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under 2016 och 2017 rapporterades det om en stor mängd anmälningar om sexuella ofredanden på musikfestivaler i Sverige. Därefter startades en mängd projekt som syftade till att öka säkerheten och tryggheten på festivaler. LÄS MER

  4. 4. Paketering av tequila : Vilka typer av representationer förekommer i paketeringen och marknadsföringen av tequila i Mexiko, USA och Sverige och vad säger det om respektive marknader?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ossian Gynther; [2022]
    Nyckelord :Graphic design; marketing; representation; semiotic analysis; tequila; Grafisk design; marknadsföring; representation; semiotisk analys; tequila;

    Sammanfattning : Denna studie är en visuell semiotisk analys av tre olika märken av tequila i tre olika länder och hur deras flaskor presenteras och representeras visuellt. Studien tittar på de mest sålda tequilaflaskorna i respektive land och genom det kanske man förstår vad det säger om det landet och deras förhållande till tequila men även Mexiko. LÄS MER

  5. 5. Från fest till coronatest : En kvantitativ studie om hur studenters inställning ser ut till resandet under en pandemi.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Rasmus Högklint; Tim Lindholm; [2021]
    Nyckelord :Pandemic; Sweden; covid-19; tourism industry; students; attitude; travel behaviours.;

    Sammanfattning : The corona virus evolved into a worldwide pandemic and is still going on upuntil the start of year 2021. The corona pandemic has changed a lot ofpeoples opinion and their attitudes towards travelling. In our research a lot ofstudents had travelled nationally during the pandemic at the same time theytended to not feel safe while doing so. LÄS MER