Sökning: "Om jag kunde drömma"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Om jag kunde drömma.
1. En komparativ analys av karaktärerna i Stephenie Meyers Om jag kunde drömma och E.L. James Femtio nyanser av honom
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
2. "Om jag kunde drömma, skulle jag drömma om dig" : En genusstudie av Stephenie Meyers Twilight-karaktärer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : One task of school is to counteract traditional gender patterns. Literature is an actor which can affect people’s perceptions of what is feminine and what is masculine. It can therefore be worth looking at the works of fiction that are available for pupils in school. A book that is popular among children and adolescents is Twilight (2007). LÄS MER
3. Vampyrmonster och trevliga grannar : En undersökning av vampyrgestaltningens förändring genom litteraturhistorien
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : För att tydliggöra och urskilja de förändringar som skett i hur författarna gestaltar sina vampyrer undersöks Dracula (Stoker, 1897), En vampyrs bekännelse (Rice, 1976) och Om jag kunde drömma (Meyer, 2005). Även de samhälleliga förändrigar som möjliggjort dessa förändringar, den förändring från folktron till den tidiga vampyrlitteraturen som skett och förändringen från monster till humanvampyrer undersöks. LÄS MER
4. Alla olika, lika unika : En litteraturvetenskaplig studie med utgångspunkt i begreppet ”vi och dem”
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I denna uppsats undersöks hur begreppet ”vi och dem” manifesteras i tre romaner med utgångspunkt i en samhällskontext. I studien används Franco Morettis (Elektronisk källa: 8.10.2012) analysmetod, ”distant reading”, vilket innebär att man bortser från detaljer och istället fokuserar på helheten. LÄS MER
5. Vampyren som inspirationskälla : En didaktisk studie i teorin
Kandidat-uppsats, HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Detta är en studie om det går att använda vampyrer som inspirationskälla i undervisningen på högstadiet. Syftet är att besvara följande frågeställningar: Hur kan vampyrtemat motiveras och användas i klassrummet med skräcklitteratur som Dracula (1897) och Om jag kunde drömma (2005), som är första delen i Twilight serien, som utgångspunkt? Vilka modeller inom litteraturundervisning finns att tillämpa för vampyrtemat? För att besvara frågeställningarna har närläsning använts som metod. LÄS MER