Sökning: "Om små barns behov och utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Om små barns behov och utveckling.

  1. 1. Samnyttjande i Industristaden : en undersökning av förskolegårdar och parker i en tätbebyggd stadsdel

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Angelica Baylosis Flodin; [2023]
    Nyckelord :samnyttjande; förskolor; parker; barn; hälsa; utveckling; Barnkonventionen; Uppsala kommun; riktlinjer;

    Sammanfattning : Ett vanligt förekommande problem i täta städer är att förskolegårdar är små och innehåller stora brister (Ritzén 2018). En lösning till detta problem skulle kunna vara samnyttjande där allmänna parker kan komplettera gården vid utevistelse. LÄS MER

  2. 2. Barns motstånd i förskolan : En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Izabella Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Child*; Preschool; Resistance; Conflict; Preschoolteacher; Teacher; Barn; Förskol*; Motstånd; Konflikt; Förskollärare; Lärare;

    Sammanfattning : Att barn visar motstånd förekommer ofta, små barn som är i ett tidigt stadie för sitt lärande och utveckling har sina sätt att göra motstånd. Motstånd kan låta som något stort och svårt att hantera men det är ett sätt som barn använder för att förstå sin omvärld samt skapa, behålla eller förändra relationer. LÄS MER

  3. 3. "Det röda hjärtat har ett sår och såret bultar och ropar" : En kvalitativ studie om litteratur som verktyg för att leda svåra samtal om döden med barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Neuhaus; [2023]
    Nyckelord :narratology; preschool children s literature; thematic analysis; young children and death; förskolebarns litteratur; narratologi; små barn och döden; tematisk analys;

    Sammanfattning : Jag har studerat hur litteratur kan vara ett verktyg för utbildare under diskussioner om döden med barn i förskolan. Barn är nyfikna individer som ofta vill ha svar på existentiella frågor. LÄS MER

  4. 4. Vem är i behov av särskilt stöd? : En studie om de förutsättningar och hinder pedagoger stöter på i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wilma Engstrand; Linnea Wolters; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Barn i behov av särskilt stöd som begrepp är definierad av Skollagen (SFS:2010:800, 8 kap., 9§) som den som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskild anpassning. Denna definition lämnar det öppet att tolka vem som är i behov av särskilt stöd och när. LÄS MER

  5. 5. ”Barn är som små känslosvampar” : - En intervjustudie om pedagogers syn på inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mikaela Åkesson; [2021]
    Nyckelord :anknytning; förskola; inskolning; trygghet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens forskningsproblem är att höga krav ställs på pedagoger att genomföra inskolningar, men riktlinjerna från forskningen är få, i synnerhet de där pedagogerna själva fått beskriva hur inskolningar bör ske. Därför syftar studien till att undersöka hur sex pedagoger beskriver att de genomför inskolningar och vad de anser är betydelsefullt för att stärka barns trygghet och anknytning i denna process. LÄS MER