Sökning: "Omslagsdesign"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Omslagsdesign.

  1. 1. Manliga och kvinnliga kockar : En analys av kokböckers omslagsdesign ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Petra Kostic; Emelie Bergqvist; [2016]
    Nyckelord :Author; chefs; cookbooks; cover design; gender; gender perspective; visual content analysis; Författare; genus; genusperspektiv; kockar; kokböcker; omslagsdesign; visuell innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en visuell innehållsanalys undersöka hur kokböcker normalt såg ut för varje genus. Resultatet skulle sedan jämföras för att hitta skillnader och likheter mellan manliga och kvinnliga omslag för att sätta ett genusperspektiv på utformningen, samt undersöka om designen berodde på författarens eller målgruppens kön. LÄS MER

  2. 2. Bokomslag i förändring: Omslagets roll i marknadsföringen av adapterade böcker

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Emilia Nilsson; Emma Nilsson; [2014]
    Nyckelord :bokomslag; omslagsdesign; paratext; adaptioner; målgrupp; varumärkesbyggande; branding; cross-promotion; bokmarknad; marknadsföring; genre; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Books being adapted for film and TV are one of the most common trends in the entertainment business today. As a result, publishers have to take the adaptation into consideration when re-releasing titles after their premieres to increase sales and find new audiences. LÄS MER

  3. 3. STEREOTYPISK OMSLAGSDESIGN : En studie kring stereotypa element på spelomslag inom actiongenren

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jacob Larsson; [2013]
    Nyckelord :Stereotyper; Omslagsdesign; Bildanalys; Action; Dataspel;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker om bildanalytiska studier kan användas som utgångspunkt i samband med formgivning av spelomslag representativa för actiongenren och som tilltalar dess huvudmålgrupp, utan att bygga på genremässiga stereotyper. Inledningsvis diskuteras fysionomi och arketyper för att visa på skillnader kontra begreppet stereotyp. LÄS MER

  4. 4. Unga vuxnas åsikter kring bokomslags formgivning : En enkät- och fokusgruppsundersökning

    Kandidat-uppsats, Grafisk teknologi

    Författare :Nathalie Beillon; Fanny Runeby; [2012]
    Nyckelord :book cover; book jackets; design; young adults; bokomslag; formgivning; tilltalande bokomslag; unga vuxna; omslag; omslagsdesign; paratext;

    Sammanfattning : Bokomslaget är ofta läsarens första möte med en bok och det är därför viktigt att bokomslaget tilltalar och sänder ut rätt signaler till konsumenten. Målgruppen unga vuxna, individer mellan 16 och 27 år, är enligt bokbranschen en grupp som är svår att nå. LÄS MER

  5. 5. Boktrailern : varför marknadsföra text med ljud och bild?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Maria Helena Stanke; [2010]
    Nyckelord :book trailers; book videos; books; marketing; online marketing; reluctant readers; young adults; YA books; reading; literacy; cover design; audience; publishers; publishing; authors; fantasy; boktrailers; böcker; marknadsföring; marknadsföring online; motvilliga läsare; unga vuxna; ungdomar; ungdomsböcker; läsande; läsförmågor; omslagsdesign; målgrupp; förläggare; förlag; utgivning; författare; fantasy;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att introducera boktrailern som fenomen och marknadsföringsmetod. Likheter mellan boktrailern, bokomslaget och filmtrailern undersöks för att ge en bild av hur en "typisk" boktrailer ser ut och vilka funktioner den kan tänkas ha. LÄS MER