Sökning: "Omslagsdesign"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Omslagsdesign.
1. Manliga och kvinnliga kockar : En analys av kokböckers omslagsdesign ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en visuell innehållsanalys undersöka hur kokböcker normalt såg ut för varje genus. Resultatet skulle sedan jämföras för att hitta skillnader och likheter mellan manliga och kvinnliga omslag för att sätta ett genusperspektiv på utformningen, samt undersöka om designen berodde på författarens eller målgruppens kön. LÄS MER
2. Bokomslag i förändring: Omslagets roll i marknadsföringen av adapterade böcker
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : Books being adapted for film and TV are one of the most common trends in the entertainment business today. As a result, publishers have to take the adaptation into consideration when re-releasing titles after their premieres to increase sales and find new audiences. LÄS MER
3. STEREOTYPISK OMSLAGSDESIGN : En studie kring stereotypa element på spelomslag inom actiongenren
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Arbetet undersöker om bildanalytiska studier kan användas som utgångspunkt i samband med formgivning av spelomslag representativa för actiongenren och som tilltalar dess huvudmålgrupp, utan att bygga på genremässiga stereotyper. Inledningsvis diskuteras fysionomi och arketyper för att visa på skillnader kontra begreppet stereotyp. LÄS MER
4. Unga vuxnas åsikter kring bokomslags formgivning : En enkät- och fokusgruppsundersökning
Kandidat-uppsats, Grafisk teknologiSammanfattning : Bokomslaget är ofta läsarens första möte med en bok och det är därför viktigt att bokomslaget tilltalar och sänder ut rätt signaler till konsumenten. Målgruppen unga vuxna, individer mellan 16 och 27 år, är enligt bokbranschen en grupp som är svår att nå. LÄS MER
5. Boktrailern : varför marknadsföra text med ljud och bild?
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och itSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att introducera boktrailern som fenomen och marknadsföringsmetod. Likheter mellan boktrailern, bokomslaget och filmtrailern undersöks för att ge en bild av hur en "typisk" boktrailer ser ut och vilka funktioner den kan tänkas ha. LÄS MER