Sökning: "Omsorgsetik"
Visar resultat 21 - 25 av 74 uppsatser innehållade ordet Omsorgsetik.
21. Goda relationer för ett bättre lärande : En kvalitativ studie om hur yrkesverksamma i förskoleklass uppfattar omsorg, undervisning samt relationen mellan omsorg och undervisning i förskoleklassens utbildning
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Förskoleklass är ett barns första steg in i skolsystemet. I studien undersöks hur de yrkesverksamma i förskoleklassens utbildning uppfattar omsorg, undervisning samt begreppens relation till varandra. LÄS MER
22. Att se det omätbara : En vetenskaplig essä om omsorg och hur den visar sig i förskolan och i förskolepedagogers praktiska yrkeskunnande
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : This scientific essay deals with the concept of care and how care takes shape in preschool and in preschool teachers' practical professional knowledge. Through a phenomenological perspective and in relation to Hanna Arendt's discourse on collective responsibility, the study approaches the concept of care in preschool but also the significance of the phenomenon itself. LÄS MER
23. Omsorg i förskolan ur ett omsorgsetiskt perspektiv : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolans läroplan (Skolverket, 2018) beskriver hur omsorgen ska prägla miljön sombarnen kommer befinna sig i under en stor del av sina första levnadsår. Omsorgen iförskolan ska både uppmuntra och stärka barnens emotionella utveckling samtidigt somde ska utveckla sociala kunskaper. LÄS MER
24. "Alla behöver ju närhet" : En kvalitativ studie om barnskötares och förskollärares förhållningssätt till fysisk närhet mellan pedagog och barn på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka barnskötares och förskollärares beskrivna förhållningssätt till fysisk närhet mellan pedagog och barn på förskolan. Studien utgår från forskningsfrågorna: Var går gränsen mellan professionell och privat fysisk närhet?, Hur beskriver barnskötare och förskollärare att de förhåller sig till barns behov av fysisk närhet? och Skiljer sig barnskötares och förskollärares beskrivna förhållningssätt åt och vad kan man dra för slutsatser utifrån det?. LÄS MER
25. Omsorgsbegreppet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers beskrivning av och arbete med omsorgsbegreppet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Nyckeln till en djupare förståelse av omsorgsbegreppet ligger i omsorgens verkliga synlighet i förskolan. Att synliggöra begreppet omsorg är dock inte lätt. LÄS MER