Sökning: "Omsorgsetiska värden"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Omsorgsetiska värden.

  1. 1. "Den önskvärda förskolan" : En kvalitativ studie om vårdnadshavares förväntningar på förskolans verksamhet för barns utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Rosenlund; Louise Bergström Gröndin; [2021]
    Nyckelord :Child development; Guardian s expectations; Preschool; Democratic values; Disciplining values; Knowledge values; Care ethical values; Preschool assignments; Social development; Identity development; Academic development; Barns utveckling; Vårdnadshavares förväntningar; Förskola; Demokratiska värden; Disciplinerande värden; Kunskapande värden; Omsorgsetiska värden; Förskolans uppdrag; Social utveckling; Identitetsutveckling; Akademisk utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vårdnadshavarnas perspektiv på förskolans roll för barns möjligheter till utveckling. Utifrån syftet är det två forskningsfrågor som är centrala i studien: Vilka värden framkommer i vårdnadshavarnas uttryckta förväntningar om vad förskolan ska bidra till i barns utveckling? Samt vilka förväntningar har vårdnadshavarna på hur förskolan ska bidra till barns utveckling? Som övergripande teoretiskt perspektiv används socialkonstruktionismen. LÄS MER

  2. 2. Att förhålla sig till olika värden : - En kvalitativ studie om hur förskollärare hanterar en situation där barn upplevs agera utmanande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elsa Svensson; Daniella Olsson; [2020]
    Nyckelord :Utmanande situationer; omsorgsetiska värden; demokratiska värden; disciplinerade värden; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : To relate to different values. A qualitative study on how preschool teachers handle a situation where children act challenging   Syftet med denna studie är att synliggöra vilka värden som framträder i förskollärarnas berättelser om hur de agerar i situationer där barn på olika sätt agerar utmanande. LÄS MER