Sökning: "Omvänd ordföljd"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Omvänd ordföljd.
1. Utvecklingen av ordföljdsmönster hos barn med språkstörning
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Syftet var att undersöka huruvida svensktalande barn med språkstörning (developmental language disorder, DLD) uppvisar en preferens för rak SV-ordföljd, undersöka hur distributionen av rak och omvänd XVS-ordföljd förändras över tid, och jämföra antalet förekomster av den ogrammatiska XSV-strukturen hos barnen med språkstörning jämfört med barn med typisk språkutveckling. Metod: Ortografiska transkriptioner av spontantal mellan barn med språkstörning (n = 7, 3;11-10;6 år;månader), åldersmatchade (n = 7 vid varje tillfälle) och språknivåmatchade samtalspartners (n = 7 vid varje tillfälle) från tre bedömningstillfällen kodades efter ordföljdstyp. LÄS MER
2. SFI-elevers syntaktiska utveckling från C- till D-nivå : En jämförelse med processbarhetsteorin som analysmodell
L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att utvärdera hur elever på SFI utvecklar de syntaktiska kunskaperna i det svenska språket. Utifrån ett skriftligt nationellt prov jämfördes 15 elever på C-nivå med 15 elever på D-nivå. Texternas syntax analyserades med fokus på ordföljd vid topikaliserade huvudsatser samt bisatser. LÄS MER
3. Talhandlingar och talutrymme. : En studie av andraspråksinteraktion
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur en klassrumsinteraktion i Utbildning i svenska för invandrare kan te sig. Ett mer specifikt syfte med uppsatsen är att undersöka hur interaktionen mellan lärare och elever ser ut för fördelning av talutrymme, tal-handlingar, respons samt lärarens frågetyper. LÄS MER
4. Skrivande i de tidiga skolåren : En studie av flerspråkiga elevers texter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie har det genomförts textanalyser på flerspråkiga elevers texter, med syftet att undersöka flerspråkiga elevers skriftspråksutveckling i ett bredare perspektiv. Det analyserade materialet består av 28 elevtexter, skrivna av fyra elever under perioden ht-11 till vt-13. LÄS MER
5. Errores del orden de las palabras en sueco como L2 -Un estudio de hispanohablantes adultos en cursos de sueco
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Ordföljden i svenskan är väldigt grammatikaliserad och dess funktioner skiljer sig från många av invandrarspråken i Sverige (Ekerot 2011:65). Därför ska den här uppsatsen ägnas åt att analysera ordföljden i tjugo texter skrivna på svenska av elever med spanska som modersmål inom vuxenutbildning. LÄS MER