Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 114 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Light Field Visualizer : A light field visualizer using OpenGL with OpenXR-integration

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Johan Norlin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En light field är en bild som består av flera mindre bilder. Detta gör det möjligt att ändra den på olika sätt i efterhand. Till exempel är det möjligt att justera fokus för att se bilden från olika perspektiv och att visa bilden i 3D på en stereoskopisk display eller med ett VR headset. LÄS MER

  2. 2. Informational AR-Overlay Development for Remote Air-Traffic Control

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Jonathan Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Augmented-Reality; Air-traffic control; Camera Calibration; OpenGL.; Augumented Reality; Flygtraffikledning; Kamera kalibration; OpenGL.;

    Sammanfattning : Kontroll av trafik på och kring flygfält är ett krav för att få industrin och dess relaterade tjänster att upnå den säkerhet och effektivitet som krävs i dagens samhälle. Detta har traditionellt gjorts med bemannade kontrolltorn med full utsikt över fältet. Dessa torn är dock kostsamma både i konstruktion, drift och bemanning. LÄS MER

  3. 3. CET Viewer : Visualisering och interaktion med 3D-miljöer på multi-touch skärm

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Victor Niskala; [2023]
    Nyckelord :3D; multi-touch; interaction design; OpenGL; 3D; multi-touch; interaktionsdesign; OpenGL;

    Sammanfattning : Detta arbete har utforskat möjligheterna att exportera en ritning gjord i programvaran CET Designer och importera den i en iPad-applikation där man kan interagera med modellen i 3D med hjälp av enhetens multi-touchgränssnitt. Exporten gjordes till formaten obj och mtl med hjälp av CET Designers egna programmeringsspråk, CM. LÄS MER

  4. 4. Color halftoning methods for screen printing and special effect pigments : Reproducing iridescent colors

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskap

    Författare :Alfred Rundquist; [2023]
    Nyckelord :iridescence; color; halftoning; screen; printing; ink; special; effect; pigments; media technology; simulation; iriserande; färg; rastrering; metod; screentryck; silkscreentryck; raster; färgreproduktion; simulering;

    Sammanfattning : Iridescence is the property that makes colors vary by angle of observation. Technology has made it possible to print with ink that has this anisotropic property. The ink that is used contains microparticles and therefore only specific printing methods can be used, for example screen printing. LÄS MER

  5. 5. Comparative study of Batch and Instance rendering for static geometry in OpenGL

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marcus Alström; Christoffer Andersson; [2023]
    Nyckelord :Batch rendering; Instance rendering; OpenGL; Static geometry; Frame time; Batch rendering; Instance rendering; OpenGL; Statisk geometri; Frame time;

    Sammanfattning : Graphical rendering has use cases in many fields. When rendering in real time, such as in simulations or games, the time to compute each frame is of high importance. An important factor to reducing frame time is decreasing the amount of calls between the processor and graphics card. LÄS MER