Sökning: "Oral Interaction"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden Oral Interaction.

  1. 1. Att bemästra naturvetenskapens språk. Språkliga utmaningar och undervisningsstrategier i biologi.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Ida Borgstedt; Sara Möller; [2023-11-07]
    Nyckelord :Naturvetenskapligt språk; biologiundervisning; språkliga utmaningar; språkliga undervisningsstrategier; högstadieskola; gymnasieskola.;

    Sammanfattning : Scientific language is fundamental for learning biology and therefore an important part of becoming an educated member of society. In secondary school biology, communication is part of the course objectives, yet there is a lack of linguistic focus in education. LÄS MER

  2. 2. Högstadieelevers upplevelser av muntlig interaktion på lektioner i spanska som modernt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Quinteros Evelyn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på Oxfords teori som handlar om användning av direkta och indirekta strategier vid muntlig utveckling i språkklassrummet I min studie var syftet att undersöka och skapa kunskap om elevernas upplevelser samt betydelse att prata spanska i undervisningen. Utifrån detta syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur upplever högstadieeleverna sina möjligheter att tala målspråket i klassrummet?  Vilken betydelse uttrycker elever att talad spanska har i deras undervisning? För att få svar på forskningsfrågeställningarna används en kvalitativ forskningsenkät som genomfördes med sexton högstadieelever som läser spanska. LÄS MER

  3. 3. ”Jag ÄLSKAR högläsning!” : Sociala samspel i samband med högläsning i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Hautala; Sara Hultqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading aloud; social interaction; love of reading; language development; Högläsning; sociala samspel; läslust; språkutvecklande arbete.;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka hur lärare i förskoleklass arbetar med högläsning. Högläsning kan bidra till att eleverna får en positiv läsupplevelse vilket i sin tur kan stimulera elevernas läslust och läsförståelse, samt utveckla deras ordförråd och förmåga att lyssna och koncentrera sig. LÄS MER

  4. 4. Praktisk kunskap i hörselrehabilitering : En interventionsstudie om muntlig instruktion och instruktionsfilm i hörselrehabilitering

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ulrika Haglund; Rita Jokela Göböly; [2023]
    Nyckelord :Verbal instruction; instruction video; practical knowledge; rehabilitation; cognition; muntlig instruktion; instruktionsfilm; praktisk kunskap; rehabilitering; kognition;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att ge tydlig information till patienter är av stor betydelse inom hörselvården. Det finns olika kommunikationskanaler (muntliga, skriftliga, digitala) som vårdgivaren kan använda i hörselrehabiliteringen. LÄS MER

  5. 5. Les patterns interactifs et le rôle de la langue cible - Une étude qualitative d’une classe de français langue étrangère au lycée en Suède

    Master-uppsats, Lunds universitet/Franska

    Författare :Sofia Helgesson; [2023]
    Nyckelord :Input; French L2 teaching; interactional patterns; target language use; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : In order to acquire new languages, we need to be exposed to large amounts of target language (TL) input. However, studying French as a foreign language in Sweden includes few opportunities to encounter the language outside the classroom. This means that the teacher plays a decisive role as an input provider in the French L2 teaching setting. LÄS MER