Sökning: "Ordförråd och ordinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Ordförråd och ordinlärning.

  1. 1. Digital och/eller analog ordinlärning i moderna språk : Ett Wordwall projekt med tyskelever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Annabell Irsara; [2023]
    Nyckelord :incidental learning; intentional learning; phenomenography; text reading; vocabulary learning; Word wall approach; Wordwall; textrelaterad ordinlärning; elevers uppfattningar; inlevelseförmågan; Wordwall-aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att få svar på hur en grupp elever i årskurs 9 i tyska funderar över sin språkinlärning i tyska. Utgångspunkten för min kvalitativa undersökning i klassrummet är två texter från Skolverket (2022a) som kartläggningsmaterial i tyska i årskurs 9 för att utmana elevernas läsförståelse genom textläsning och textrelaterade frågor som är införda i det digitala verktyget Wordwall. LÄS MER

  2. 2. Ord i läromedel och ordförråd hos vuxna andraspråksinlärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Maria Waern; [2022-05-04]
    Nyckelord :ordförråd; läromedel; svenska som andraspråk; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har ord i läromedel och ordförråd hos elever i svenska som andraspråk på den grundläggande vuxenutbildningen studerats med empirisk skriftspråksforskning som metod. I ett första led har två läromedel Språket – grunden till din framtid (Tartar & Olsbeck 2019) och Nå målen 1 och 2 (Harstad 2019) bearbetats i ett konkordansprogram. LÄS MER

  3. 3. Dialogisk högläsning: en didaktisk undervisningsmetod : En litteraturstudie om den dialogiska högläsningens betydelse för elevers ordinlärning i svenskundervisningen årskurs F - 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sarah Nikfam; Valentina Koutcho; [2022]
    Nyckelord :Dialogiskhögläsning; högläsning; ordinlärning; ordförråd; gemenskap; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie handlar om hur den dialogiska högläsningen påverkar elevers ordinlärning samt hur lärare kan arbeta med dialogisk högläsning för att bidra till en gemenskap bland eleverna i svenskundervisningen för årskurs F-3. Litteraturstudien behandlar 11 vetenskapliga artiklar utifrån arbetets syfte och frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Ordinlärning i svenska som andraspråk ur ett undervisnings- och elevperspektiv

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Mona Nykänen; [2022]
    Nyckelord :ord; ordinlärning; strategier; svenska som andraspråk; undervisning; språk;

    Sammanfattning : Att tillägna sig ett nytt språk handlar till stor del om att erövra de byggstenar som språket är uppbyggt av – orden. Eftersom mängden ord i ett språk är näst intill oändlig och det är en tidsödande process att lära sig ord omedvetet, kan ordundervisning spela en viktig roll. LÄS MER

  5. 5. Ordinlärning i förberedelseklass i skolår 7 – 9. En jämförande studie av inlärning av svenska ord via översättning till modersmålet, bilder eller förklaringar på svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marie Elisabeth Hansson; [2021-09-02]
    Nyckelord :ordinlärning; produktivt ordförråd; högfrekventa ord;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka om nyanlända högstadieelevers ordinlärning gynnas om orden översätts till modersmålet, visas på bild eller förklaras på svenska. Detta har undersökts genom att åtta elever i en förberedelseklass i skolår 7-9 under nio veckor fått femton svenska ord i läxa per vecka, vilka förhörts skriftligt. LÄS MER