Sökning: "Ordförståelse"

Visar resultat 16 - 20 av 177 uppsatser innehållade ordet Ordförståelse.

  1. 16. ”Jag vann nyss det största argumentet” : En undersökning av ordförståelse hos elever i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Bard; [2023]
    Nyckelord :Ordförståelse; produktiv ordförståelse; receptiv ordförståelse; ordtest; ordfrekvens; svenska; grundskolans senare å;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka ordförståelse hos elever i grundskolans senare år (årskurs 7–9). I undersökningen ingick 40 informanter som fick genomföra ett ordtest bestående av 19 ord. Samtliga ord hade med svenskämnet i grundskolan att göra. LÄS MER

  2. 17. Lärares arbete med lässtrategier i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nada Yassine; Hanin Adelemi; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelseundervisning; Lässtrategier; Läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete i fördjupningsämnet svenska och lärande är att utforska vilkametoder och strategier lärare i skolans tidigare år använder i läsundervisningen. Studiensutgångspunkt är lärares undervisningsperspektiv på lässtrategier samt deras individuellauppfattningar kring ämnet. LÄS MER

  3. 18. En interventionsstudie med testbaserat lärande för att stödja ordförståelse i åk5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Kenneth Hagbro; [2023]
    Nyckelord :arbetsminne; feedback; läsförståelse; metod; svagpresterande elever;

    Sammanfattning : This study examined if test enhanced learning with feedback in an authentic classroom environment could improve students’ word comprehension, and also if low-achieving students could benefit by the method. 29 students in year five from two classes participated in the study, of which some students were low-achieving in word comprehension. LÄS MER

  4. 19. Skönlitteratur som medierande redskap för att utveckla ordförråd : Utveckling av ordförrådets bredd och djup i det flerspråkiga klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emely Olsson; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkigt klassrum; Ordförståelse; Ordförråd; Skönlitteratur; Språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Utifrån de sjunkande resultaten i nationella provens läsförståelsedel, syftar denna undersökning till att öka kunskapen om lärares språkutvecklande arbetssätt genom skönlitteratur. Skönlitterära texter anses inneha ett ordförråd som skiljer sig från andra texter. LÄS MER

  5. 20. "Varför säger man inte bara att man springer?" : En undersökande fallstudie om metakognitionens betydelse för språk- och läsförståelse ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carin Welin; Caroline Erixon Wennersten; [2023]
    Nyckelord :KASAM; läsförståelse; läsförståelsestrategier; metakognition; ordförråd; språkförståelse;

    Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära elever att läsa i syfte att de ska vara en del av den samhälleliga gemenskapen samt att kunna läsa för att lära. Trots detta sjunker läsförståelsen hos elever i svensk skola och gapet mellan högpresterande och lågpresterande elever ökar. LÄS MER