Sökning: "Ordinlärning engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Ordinlärning engelska.

  1. 1. Glosor som metod för ordinlärning i ämnet engelska i åk 4-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Josefine Bergström; Veronica Dahlin; [2022]
    Nyckelord :språklig sårbarhet; ordinlärning; glosinlärning; engelska;

    Sammanfattning : Learning a new language comprises learning new words. Swedish students study English as a foreign language and as a compulsory subject in school from the first year to year nine. Swedish students also need to pass English to get admitted to upper-secondary school. LÄS MER

  2. 2. The Impact of Digital Games on English Vocabulary Learning in Middle School in Sweden (ages 9-12)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Stella Nanfuka Tebeweka; [2021]
    Nyckelord :Digital games; Digital games in learning; Early childhood learning; English in Sweden; English language learning; English vocabulary; Gamification; Gaming and language; Vocabulary acquisition; Vocabulary development;

    Sammanfattning : In recent years, the age of additional language learning has been lowered in school education. What separates current students from the previous generation, however, is the fact that they use modern technology, such as digital games, and this can be used as a teaching strategy. LÄS MER

  3. 3. Det främmande ordet : Att arbeta med ordinlärning i det engelska språket i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Tivehag; [2020]
    Nyckelord :Vocabulary; vocabulary learning; vocabulary knowledge; contexts; receptive learning; productive learning; primary school; L2 learning.; Ordinlärning; ordkunskap; glosord; kontext; receptiv inlärning; produktiv inlärning; grundskolan; L2-inlärning.;

    Sammanfattning : Detta arbete hade syftet att undersöka hur det arbetas med ordinlärning i engelskundervisningen i den svenska grundskolan. Studien är baserad på intervjuer med syfte att undersöka lärares syn på ordinlärning och vilka metoder de finner mest gynnande för den långsiktiga inlärningen. LÄS MER

  4. 4. Ordinlärning, vokabulär och arbetsminne : en studie av barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Hultqvist Widfors; [2020]
    Nyckelord :Special education; word learning; intellectual disabilities; vocabulary; working memory; neighbourhood density; phonological probability; special educational school; Specialpedagogik; ordinlärning; intellektuell funktionsnedsättning; vokabulär; arbetsminne; grannordstäthet; fonotaktisk sannolikhet; grundsärskola;

    Sammanfattning : I denna studie har jag administrerat ett ordinlärningstest och ett vokabulärtest för barn som har en intellektuell funktionsnedsättning. Ordinlärningstestet är baserat på en svensk anpassning av Storkel, Armbrüster & Hogan (2006) engelska ordinlärningsparadigm. LÄS MER

  5. 5. Vokabulär – En intervjustudie om vokabulärinlärning i engelska årskurs 4-6

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sandra Bohman; [2020]
    Nyckelord :English vocabulary; ordförråd; ordinlärning; word knowledge; språkutveckling.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie har fyra lärare beskrivit sina upplevelser av att arbeta med vokabulär i engelska. Frågorna har handlat om hur lärare beskriver sin undervisning kring vokabulär i engelska årskurserna 4–6, samt vilka utmaningar som kan uppstå. LÄS MER