Sökning: "Ordinlärning nyanlända"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Ordinlärning nyanlända.

  1. 1. Ordinlärning i förberedelseklass i skolår 7 – 9. En jämförande studie av inlärning av svenska ord via översättning till modersmålet, bilder eller förklaringar på svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marie Elisabeth Hansson; [2021-09-02]
    Nyckelord :ordinlärning; produktivt ordförråd; högfrekventa ord;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka om nyanlända högstadieelevers ordinlärning gynnas om orden översätts till modersmålet, visas på bild eller förklaras på svenska. Detta har undersökts genom att åtta elever i en förberedelseklass i skolår 7-9 under nio veckor fått femton svenska ord i läxa per vecka, vilka förhörts skriftligt. LÄS MER

  2. 2. Han får arbeta i sin SVA-bok istället : En praktiknära forskningsstudie som undersöker hur kooperativa arbetsmetoder kan gynna nyanlända elevers delaktighet och ordinlärning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Dilara Akcay; Nihal Bakir; [2021]
    Nyckelord :Participation; newly arrived students; cooperative learning; social constructivism; Swedish language teaching; vocabulary learning; Delaktighet; nyanlända elever; kooperativt lärande; socialkonstruktivism; svenskundervisning; ordinlärning;

    Sammanfattning : Today, quality reviews of education for newly arrived students show major deficiencies in the Swedish school system. The newly arrived students do not get equal opportunities to achieve goals as other students in the classroom. LÄS MER

  3. 3. Fyra lärares motiv och argument för sin undervisning i ordinlärning i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Niklas Emanuelsson; [2013-06-25]
    Nyckelord :Ordinlärning; vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet;

    Sammanfattning : I min undersökning har jag intervjuat totalt fyra lärare som undervisar i svenska som andraspråk på två olika gymnasieskolors språkintroduktioner, i syfte att undersöka hur de beskriver och motiverar sina arbetssätt vad gäller ordinlärning för nyanlända gymnasieelever. För att uppnå mitt syfte har jag utgått från följande forskningsfråga: vilka motiv och argument presenterar lärarna när de beskriver sina arbetssätt vad gäller ordinlärning? Min forskningsfråga handlar om huruvida lärarnas motiv och argument kan relateras till forskning rörande ordförråd och ordinlärning – eller till annan forskning – och/eller till andra motiv. LÄS MER