Sökning: "Ordklasser"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade ordet Ordklasser.

  1. 1. Kvinnligt och manligt i genombrottslitteraturen : En korpusstudie av representationen av kön i romandialog 1830–1930

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emma Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Det moderna genombrottet; författarkön; könsroller; romandialog.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att öka förståelsen för hur könsroller representeras i dialogerna i romaner kring det moderna genombrottet. Materialet utgörs av korpusar baserade på tolv romaner utgivna mellan 1830 och 1930, sex skrivna av kvinnliga författare och sex av manliga. LÄS MER

  2. 2. Ämnesspråk, skolspråk och vardagspråk i grammatikundervisning. : En intervjustudie med lärare på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Klara Andersson; Lovisa Petersson; [2022]
    Nyckelord :Disciplinary literacy; intermediate literacy; basic literacy; grammar teaching; pyramide of language.; Ämnesspråk; skolspråk; vardagsspråk; ämneslitteracitet; grammatik- undervisning; språkpyramid;

    Sammanfattning : Ämnesspråk förekommer i alla skolämnen och den här studien motiveras av att det finns lite forskning om ämnesspråk i grundskolans undervisning och framför allt i svenskämnet. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare använder och förklarar grammatiska begrepp i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. "Ett lustfyllt lärande, de lär ute utan att de riktigt vet om det" : En fenomenologisk studie om lärares uppfattningar om uterummet som lärmiljö i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maja Bernhardsson; Filippa Undestam; [2022]
    Nyckelord :outdoor learning; outdoor education; language learning; interdisciplinary learning; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; svenskundervisning; ämnesöverskridande arbete;

    Sammanfattning : I denna fenomenologiska studie är syftet att utforska och beskriva de erfarenheter och de uppfattningar som lärare i årskurs F–3 har om utomhusundervisning i relation till svenskämnet. Materialet består av intervjuer med sju lärare som jobbar med utomhusundervisning på två olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Normer från 1800-talet? En studie om den grammatiska terminologin i läroböcker i svenskämnet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hannes Westlund; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen diskuterar den terminologi som används i läroböcker ämnade för kursen Svenska 2 i gymnasieskolan. Läroböckerna och dess terminologi sätts i förhållande till två verk som historiskt har varit normerande för den svenska grammatiska terminologin. LÄS MER

  5. 5. “En gång fanns en liten pojke. Han var 17 år.” : Hur elever i årskurs 3 beskriver karaktärer och miljö i berättande texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Hedenberg; Hava Nurula; [2021]
    Nyckelord :berättande texter; textanalys; systemisk-funktionell grammatik; ordklasser; beskrivningar; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever gör beskrivningar i sina berättande texter och vad dessa beskrivningar ger läsaren för någon information. Syftet är även att ta reda på vilken ordklass de främst använder sig av för att göra beskrivningar. LÄS MER