Sökning: "Ordpar"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Ordpar.

  1. 1. Identifiering av fonologiska vokalkontraster : Ett perceptionstest utfört på andraspråksinlärare av svenska

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jonatan Tesfai; [2020]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; vokaler; ålder; typologisk markering; kontrastiv analys; svenska som andraspråk; perceptionsförmåga;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur andraspråksinlärare identifierade och uppfattade fonologiska vokalkontraster som står i ordpar. Vokalkontrasterna som undersöktes skiljer sig i främre och centrala rundade vokaler. Ett lyssnartest konstruerades och resultaten analyserades med en kvantitativ ansats. LÄS MER

  2. 2. Testbaserat lärande : Effekter av arbetsminne och episodiskt minne

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Morgan Lantz; [2019]
    Nyckelord :Test based learning; Testing effect; individual differences; cognition; working memory capacity; episodic memory; Testbaserat lärande; testeffekten; individuella skillnader; kognition; episodiskt minne; arbetsminneskapacitet;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har intresset för test baserat lärande ökat och det förekommer evidensatt detta fenomen fungerar inom flera områden som bland annat test format, personligaegenskaper samt återkoppling från ett test. En aspekt som det däremot finns få studier av ärtestbaserat lärande i relation till individuella skillnader i kognition. LÄS MER

  3. 3. Uncertainty`s effect on test-enhanced learning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Lisa Brännäs; [2019]
    Nyckelord :uncertainty; test-enhanced learning; test-effect;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis was to evaluate the impact of uncertainty on test-enhanced learning. A within-groups experiment was designed to compare uncertainty under three study and retrieval conditions carried out in a single session; study-restudy-restudy, study-test-test with feedback and study-test-test without feedback. LÄS MER

  4. 4. Yngre och äldre högskolestudenters attityd mot yngre och äldre arbetstagare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Nathalie Checa; Ana Morales; [2018]
    Nyckelord :Äldre arbetstagare; Attityder; Högskolestudenter;

    Sammanfattning : Studien avsåg att undersöka yngre och äldre högskolestudenters attityd mot yngre och äldre arbetstagare samt se om det fanns skillnad i attityden mot äldre och yngre arbetstagare. Som mätinstrument användes en semantisk differentialskala uppbyggd på 20 ordpar som skattades utifrån en sjugradig likert-skala. LÄS MER

  5. 5. Testeffekten och dess relation till arbetsminne, ‘need for cognition’ och grit

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Filip Andersson; Niklas Karlsson; [2018]
    Nyckelord :testeffekten; inlärning; testbaserad inlärning; arbetsminneskapacitet; need for cognition; grit;

    Sammanfattning : Forskning i kognitiv psykologi har påvisat att testbaserad inlärning genererar bättre hågkomst jämfört med att läsa om ett inlärningsmaterial. Detta fenomen kallas för testeffekten. LÄS MER