Sökning: "Ordpar"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Ordpar.
1. Identifiering av fonologiska vokalkontraster : Ett perceptionstest utfört på andraspråksinlärare av svenska
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur andraspråksinlärare identifierade och uppfattade fonologiska vokalkontraster som står i ordpar. Vokalkontrasterna som undersöktes skiljer sig i främre och centrala rundade vokaler. Ett lyssnartest konstruerades och resultaten analyserades med en kvantitativ ansats. LÄS MER
2. Testbaserat lärande : Effekter av arbetsminne och episodiskt minne
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Under de senaste åren har intresset för test baserat lärande ökat och det förekommer evidensatt detta fenomen fungerar inom flera områden som bland annat test format, personligaegenskaper samt återkoppling från ett test. En aspekt som det däremot finns få studier av ärtestbaserat lärande i relation till individuella skillnader i kognition. LÄS MER
3. Uncertainty`s effect on test-enhanced learning
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The purpose of this bachelor thesis was to evaluate the impact of uncertainty on test-enhanced learning. A within-groups experiment was designed to compare uncertainty under three study and retrieval conditions carried out in a single session; study-restudy-restudy, study-test-test with feedback and study-test-test without feedback. LÄS MER
4. Yngre och äldre högskolestudenters attityd mot yngre och äldre arbetstagare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : Studien avsåg att undersöka yngre och äldre högskolestudenters attityd mot yngre och äldre arbetstagare samt se om det fanns skillnad i attityden mot äldre och yngre arbetstagare. Som mätinstrument användes en semantisk differentialskala uppbyggd på 20 ordpar som skattades utifrån en sjugradig likert-skala. LÄS MER
5. Testeffekten och dess relation till arbetsminne, ‘need for cognition’ och grit
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Forskning i kognitiv psykologi har påvisat att testbaserad inlärning genererar bättre hågkomst jämfört med att läsa om ett inlärningsmaterial. Detta fenomen kallas för testeffekten. LÄS MER